درس ۸- شناخت بهترین دوست و بدترین دشمن در کسب و کار

امیدوارم که هفت درس گذشته را دیده باشید و تمرین‌های عملی آنها را انجام داده باشید.

  1. کدام کار درآمد بیشتری دارد؟
  2. انتخاب بین علاقه‌های مختلف
  3. تهیه فهرست داشته‌ها
  4. طرح تجاری یک‌صفحه‌ای
  5. خریدهای ضروری برای کسب و کار آنلاین
  6. مهارت‌های ضروری برای شروع کسب و کار آنلاین
  7. انتخاب نام برای کسب و کار آنلاین

اکنون زمان آنست که وارد دنیای کسب و کار شوید. اما مانع بزرگی سر راه شماست: یعنی خودتان!

 

از خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی!

 

اگر مثبت‌اندیش، مسئولیت‌پذیر، باانگیزه، شجاع، امیدوار، اهل مطالعه، آماده برای چالش، تغییرپذیر … هستید بهترین دوست خودتان هستید و اگر دائم غر می‌زنید، تقصیر مشکلات زندگی خود را به گردن دیگران می‌اندازید، اهل مطالعه نیستید، اهل تغییر و چالش نیستید، حاضر نیستید عادت‌های نادرست خود را شناسایی و آنها را رفع کنید، کار خود را به فردا می‌اندازید … بدترین دشمن خودتان هستید.

 

طبیعتا یک مقاله نمی‌تواند جایگزین ده‌ها کتاب و دوره آموزشی شود. بنابراین به سرفصل نکات مهم اشاره و این نکته مهم را گوشزد می‎‌کنم که منتظر نمانید که به کمال برسید. کمال یک مسیر است، نه یک مقصد. قدم در راه بگذارید، خودبخود در مسیر یادگیری قرار خواهید گرفت.  دقت کنید که  تعلل و بهانه‌تراشی برای شروع ایده‌ها، خود نشانگر آنست که شما ضعف اعتماد به نفس دارید و لازم است روی این مشکل خود کار کنید.

 

راهکارهایی برای بهبود شخصیت

 

۱- مسئولیت‌پذیری کامل

بپذیرید که شما در هیچ زمینه‌ای اعم از کار، کسب درآمد، روابط با دیگران، زندگی مشترک … به جایی نخواهید رسید مگر آن که مسئولیت زندگی خود را تمام و کمال بپذیرید. فرافکنی و مقصر دانستن والدین، همسر، فرزندان، اجتماع، دولت … هیچ کمکی به پیشرفت شما نخواهد کرد.

۲- تندرستی

بخشی از ضعف‌های ما ناشی از مشکلات بدنی است. با استمرار در یک ورزش حتی پیاده‌روی و بهبود تغذیه، می‌توانید تا حدی زیادی به افزایش اعتماد به نفس و روحیه خود کمک کنید.

۳- شناخت عادات سمی

دارن هاردی در کتاب عالی «اثر مرکب» نشان می‌دهد که موفقیت حاصل استمرار عادت‌های مثبت کوچک است. این کتاب را تهیه، مطالعه و به آموزش‌های آن عمل کنید تا قدم به قدم به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

۴- تغییر دوستان

از افراد منفی‌باف، نق‌نقو، ناامید و مسئولیت‌گریز دوری کنید.

۵- حفظ حال خوب

هرچند که این کار نیازمند تمرین بسیار است، اما شدنی است. کتاب‌هایی بخوانید که به شما حال بهتری دهند. هنرهایی بیاموزید که حال شما را خوب نگه دارند. علایق خود را کشف کنید و به آنها بپردازید تا حال خود را خوب نگه دارید. هنر مراقبه (meditation) را بیاموزید و با استمرار در مراقبه، حال خود را خوب نگه دارید.

۶- هدف‌گذاری کنید

شخصی که هدف مشخصی داشته باشد اوقات خود را بیهوده نمی‌گذراند. کتاب «به سوی هدف» برایان تریسی را تهیه کنید و به‌دقت به آموزش‌های آن عمل نمایید.

۷- اعتماد به نفس

بخش عمده‌ای از مشکلات ما به خاطر آنست که اعتمادی به خودمان و توانایی‌هامان نداریم. کتاب‌هایی بخوانید یا در دوره‌هایی شرکت کنید که به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما کمک کند.

۸- بهبود ارتباطات

بخش بسیار بزرگی از موفقیت در کسب و کار، در گرو ارتباط موثر با دیگران است. کتاب «آیین دوست یابی» دیل کارنگی روش‌های بسیار خوبی برای ارتباط عالی با دیگران به شما آموزش می‌دهد.

۹- شناخت ساز و کار مغز

ما اسیر باورها و عادات مخربی هستیم که در کنترل مغز ماست. کتاب ارزشمند «شکست باورهای کهنه» از دکتر جو دیسپنزا را تهیه کنید تا متوجه شوید چطور تحت تاثیر عادات مخرب خود هستید و چطور می‌توانید از دام این عادت‌ها رها شوید.

۱۰- مطالعه، مطالعه، مطالعه

اگر واقعا به دنبال موفقیت هستید، بهای آن را بپردازید. تا حد امکان دیدن تلویزیون و وبگردی بی‌هدف را رها کنید و اوقات فراغت خود را صرف یادگیری هدفمند نمایید.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید