چه کنید که یک طراح وب سایت متقلب ، سر شما کلاه نگذارد ؟

چک تضمین هم می‌دهید؟

این اولین بار بود که طی این بیست سال کار در زمینه‌های مختلف کامپیوتری با چنین پرسشی روبرو می‌شدم.

دو سه روز پیش یکی از دوستان قدیمی مرا به شرکتی برای طراحی وبسایت معرفی کرد. من هم طبق معمول خودم سوالات لازم را به طورکامل از منشی آن شرکت پرسیدم، مشاوره نسبتا کاملی برای ایشان در واتساپ فرستادم و یک پیش‌نویس قرارداد برای آنها ارسال کردم.

آنها پرسیدند که در قبال دستمزدی که می‌گیرم (که مبلغ زیادی هم نبود) چک تضمین می‌دهم؟ خیلی تعجب کردم. طی این همه سال چنین چیزی نشنیده بودم. من اصلا دسته‌چک ندارم و در تمام عمرم فقط در زمان زندگی در دبی، گاهی از چک استفاده کرده‌ام. (آن هم زمانی بود که برای خرید تویوتای صفرکیلومتر، باید ۴۸ عدد چک چهارساله، با سود زیر پنج درصد می‌‌نوشتم و تحویل حسابداری تویوتا می‌دادم و برای چهار قسط سالانه اجاره خانه.)

در هرحال، معلوم شد که دو سه نفر متقلب تا کنون سر آن شرکت به اسم طراح وبسایت کلاه گذاشته‌اند. با اطلاعات جعلی قرارداد بسته‌اند و بعد هم گوشی موبایلشان را برای همیشه خاموش فرموده‌اند. خدا را شکر کردم و هزاران بار به دستان پدر و دامان مادرم درود فرستادم که مرا طوری تربیت کرده‌اند که هرچه باشم  و هر ایرادی داشته باشم، دست‌کم مال‌مردم‌خور نیستم.

 

اما شما چه کنید که یک طراح وبسایت متقلب، سر شما کلاه نگذارد؟

 

۱- اگر آن شخص یا شرکت، وبسایت رسمی داشته باشد بسیار بهتر است.

 

۲- شبکه‌های اجتماعی آن  شخص را بررسی کنید. البته از تلگرام شخص نمی‌توان مخاطبانش را شناخت، ولی در اینستاگرام به‌راحتی می‌توان فهمید که تعامل آن شخص/شرکت با کاربران، دوستان و مخاطبانش چگونه است.

 

۳- اگر وبسایت یا اینستاگرام یا تلگرام آن طراح، حاوی نظرات مثبت کاربران است، بررسی کنید که آن کاربران واقعی باشند. در صورت امکان با آنها تماس بگیرید و نظرشان را درباره طراح وبسایت جویا شوید.

 

۴- نمونه کار از آن طراح بخواهید. به صاحبان آن وبسایت‌ها زنگ بزنید و بپرسید چقدر از آن شخص رضایت دارند و سلامت اخلاقی آن فرد را تایید می‌کنند یا خیر؟

 

۵- از همه مهمتر، روی باورهای خودتان بیشتر کار کنید اگر در ذهن شما، عمیقا این باور باشد که همه کلاهبردار هستند به احتمال زیاد، کلاهبرداران را جذب خواهید کرد و اگر باور واقعی شما این باشد که انسان‌های خوب زیادی هستند که حاضرند به شما کمک کنند، آنها را بیشتر خواهید دید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید