بچه‌داری، محرم و شرط اصلی عاشقی!

از وقتی پسرک ما آمده ، من و همسرم فرصت نکرده‌ایم استراحت مناسبی داشته باشیم. طبیعتا بزرگ‌کردن نوزاد تا مدتی گرفتاری‌های خاص خودش را دارد. امروز که از دو صبح بیدار بودم و هرگاه می‌شد پشت کامپیوتر هم می‌نشستم تا کارهای مشتریانم را هم انجام دهم، قدری عمیق‌تر به مساله نگاه کردم. این که تفاوت اصلی «هوس» و «عشق» در کجاست؟ از کجا بفهمیم علاقه‌ی ما به چیزی، واقعی است یا خیر؟

مثلا تفاوت اصلی کسی که گمان می‌کند سلامتی و تناسب اندام، یک گروه هنری، ثروت و موفقیت، یک زن یا مرد، داشتن فرزند … را دوست دارد با کسی که حقیقت به دنبال این‌هاست در چیست؟

به نظر من مهم‌ترین شرط عشق راستین، «پرداخت هزینه» است. جهان هستی طوری طراحی شده که تا بهای چیزی را نپردازی، عشق تو ثابت نمی‌شود و لایق نمی‌شوی. امکان ندارد واقعا به هدفی برسی، ولی هزینه‌ای برایش نپرداخته باشی.

شاید بگویید من افرادی را می‌شناسم که بدون پرداخت هزینه، تنها با اختلاس و کلاهبرداری میلیاردر شده‌اند. دقت کنید که چنین شخصی هم هزینه پرداخت کرده است. چه بسا بزرگترین هزینه را. این شخص نام نیک و روح انسانی خود را فروخته است! پس برای رسیدن به اهداف نادرست هم باید هزینه داد. دنیا اینچنین عمل می‌کند!

کسی که تناسب اندام برایش مهم است، با رژیم غذایی و ورزش منظم خود دارد هزینه‌ی این هدف را پرداخت می‌کند. کسی که واقعا عاشق موفقیت است، زحمت و بیدارخوابی و یادگیری و ریسک و خطر را به جان می‌خرد. کسی که واقعا یک گروه هنری را دوست دارد هزینه‌ی محصولات آنها را می‌پردازد و کار هنرمند مورد علاقه‌ی خود را به شکل کپی تهیه نمی‌کند. کسی که واقعا زن یا مردی را دوست دارد، با ازدواج، هزینه‌ی این علاقه را می‌پردازد …

اگر موارد بالا را انجام نمی‌دهیم، عاشق نیستیم. خودبینی ماست که توهم علاقه در ما ایجاد کرده است. اگر کارهای یک هنرمند را کپی می‌کنیم، چون خودمان را دوست داریم نه آن هنرمند را . اگر بچه دوست داریم، ولی حوصله‌ی بیدارخوابی نداریم، علاقه‌ی ما توهمی بیش نیست. اگر برای موفقیت حاضر به تغییر باورها و سبک زندگی خود نیستیم، یعنی واقعا علاقه‌ای به موفقیت نداریم …

دقت کنید که منظورم از پرداخت هزینه، رنج‌بردن هم نیست. کسی که به دنبال تناسب اندام، موفقیت، تربیت فرزند … است و باور درستی دارد در این مسیر لذت هم می‌برد، چون درک می‌کند که با هر هزینه‌ای که می‌پردازد به هدف خود نزدیک‎تر می‌شود.

چنین بود که زینب گفت «به جز زیبایی ندیدم» و چنین بود که حسین، حسین شد. حسین بالاترین هزینه‌های ممکن برای یک انسان را پرداخت و شرط عاشقی را به‌کمال، ادا کرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «بچه‌داری، محرم و شرط اصلی عاشقی!;

دیدگاهتان را بنویسید