رکورد علی بابا در روز مجردها

در تقویم میلادی، روز یازده از ماه یازده (یعنی همین دو روز پیش) به نام روز مجردها نامیده می‌شود و به همین بهانه وب سایت‌های اینترنتی حراج برگزار می‌کنند. وب سایت چینی علی بابا (alibaba.com)، در این روز و فقط ظرف ۲۴ ساعت حدود ۳۱ میلیارد دلار فروش داشت و تمام رکوردهای فروش آنلاین را زیر و رو کرد.

بد نیست بدانید این فروش ۲۴ساعته‌ی علی بابا، معادل ۷۰درصد درآمدهای غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۶ است. درباره‌ی زندگی مدیر عامل این شرکت (جک ما) پیش از این در یک صوت صحبت کرده‌ام که می‌توانید آن را در اینجا بشنوید.

این مرد ریزنقش بزرگ که در سال ۱۹۹۹ شرکت را تاسیس کرد، قصد دارد پس از این همه موفقیت، امسال از مدیرعاملی کنار برود و ریاست علی بابا را به دانیل ژانگ بسپارد.

این یک واقعیت است که دنیای اینترنت، امکاناتی را برای افراد کارآفرین و خلاق فراهم کرده است که تا چند دهه پیش، تصور آن هم غیرممکن بود. یعنی تا همین بیست سال پیش یک کشور هم نمی‌توانست تصور کند که در یک شبانه‌روز می‌تواند چنین درآمدی کسب کند، چه برسد به یک شرکت.

درآمدزایی از اینترنت حد و مرزی ندارد و تنها باورهای نادرست و سیاست‌گذاری‌های اشتباه است که باعث می‌شوند کشوری از این اقیانوس پربرکت بی‌نصیب بماند.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید