ماشین مسابقه یا ماشین عروس ؟

به نظر شما طراحی یک وبسایت باید چگونه باشد؟ مانند ماشین مسابقه یا ماشین عروس؟

بعضی از مشتریان من واقعا دوست دارند وبسایتی مناسب داشته باشند که با پیاده‌سازی تکنیکهای سئو و دیجیتال مارکتینگ به صفحه اول گوگل بیایند، بازدید خوبی داشته باشند، فروش داشته باشند، موفق شوند …  اما متاسفانه تنها چیزی که از وب‌سایت می‌بینند ظاهر آن است. درست مانند آن که خودرو یا خانه‌ای رو از روی ظاهر آن قضاوت کنیم.

البته شکی نیست که ما انسان‌ها زیباپسند هستیم و ظاهر یک چیز، ملاک قضاوت مهمی برای ماست. یک وبسایت هم باید مرتب و زیبا و خوشایند باشد، اما این که از وب‌سایت فقط ظاهر را ببینیم و نود درصد زمان و انرژی خود و طراح وب را صرف جزئیاتی کنیم که هیچ اهمیتی در موفقیت سایت ندارند، اشتباه است.

موفقیت در اینترنت و حضور در صفحه اول گوگل، یک میدان جنگ و رقابت بسیار بسیار جدی و میلیمتری است. دقیقا مانند یک مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی که حتی چند ثانیه از کار افتادن خودرو یا پنجرشدن یا مشکلات فنی، کافی است که رقبا از شما جلو بزنند. در چنین مسابقه‌ای باید با ماشین مسابقه شرکت کنیم یا ماشین عروس؟

مشتریانی داشته‌ام و خواهم داشت که افتتاح وبسایت خود را ماه‌ها به تاخیر می‌اندازند که عکسی مناسب برای یک بخش سایت پیدا کنند یا این که یک افکت یا تزئین خاص مورد علاقه‌ی خود را در فلان قسمت سایت اجرا نمایند. در این فاصله رقبا که سایت‌های ساده‌تر و عملکرد چابک‌تری دارند فاصله خود را با آنها بیشتر و بیشتر می کنند.

پربیننده‌ترین و موفقترین وبسایتها در کسب و کارهای گوناگون دنیا، معمولا زیباترین نیستند. بلکه آنهایی هستند که محتوا، محصول یا خدمات مورد نیاز مخاطب را به ساده‌ترین و کارآمدترین شکل به او عرضه می‌کنند.

اگر می خواهید وبسایت کسب و کار شما صرفه‌ی ظاهری زیبا داشته باشد، البته می‌توانید به شکل ماشین عروس به آن نگاه کنید، اما اگر کسب و کار شما قرار است حضور جدی در اینترنت داشته باشد، عمده وقت و انرژی خود را صرف تولید محتوای ارزشمند، به‌روزرسانی منظم و یادگیری تکنیک‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ کنید. همین که ظاهر سایت در حد معقولی خوشایند باشد و در گوشی و تبلت هم خوب دیده شود برای شروع کار کافی است.

سایت را افتتاح کنید و در طول زمان متناسب با بازخوردهایی که از مخاطبان و مشتریان می‌گیرید، به‌تدریج آن را زیباتر، ساده‌تر، سریع‌تر و باکیفیت‌تر کنید تا از رقبا عقب نمانید.

یک نکته هم بگویم که حاصل سال‌ها تجربه با افراد گوناگون است. بسیاری از افراد برای افتتاح وبسایت خود سختگیری می‌کنند، تنها به آن دلیل که در ناخودآگاه خود نمی‌خواهند کار را شروع کنند. حتی شاید خودشان هم از این شیطنت ضمیر خود باخبر نباشند، ولی مساله همین ترس از شروع است. چون اگر سایت افتتاح شود زحمت دارد، کار می‌برد، دقت و توجه و به‌روزرسانی می‌خواهد … بنابراین ضمیر ناخودآگاه شخص ترجیح می‌دهد او را مدام با مسائل فرعی سرگرم کند تا کار شروع نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید