دیگران و سه ویژگی افراد موفق

افراد موفق اسرار عجیب یا استعدادهای خارق‌العاده ندارند. شاید تاکید فراوانی که در کشور ما روی آی‌کیو IQ می‌شود در این باور اشتباه مقصر باشد.
افراد موفق، باورها و در نتیجه عادت‌های درستی دارند و برای همین موفق می‌شوند. من و شما هم با تغییر باورها و عادت‌ها می‌توانیم در مسیر موفقیت قرار بگیریم و هرچه زودتر این کار را بکنیم بهتر است.

سه ویژگی افراد موفق در برخورد با «دیگران» را با هم مرور می‌کنیم.

 

۱- صحبت و قضاوت درباره‌ی «دیگران»

افراد موفق اصولا درباره‌ی دیگران صحبت نمی‌کنند. آنها آنقدر مشغول خودسازی، مطالعه، یادگیری و برطرف‌ساختن اشکالات شخصی خود هستند که برایشان بررسی عیب دیگران جذابیتی ندارد. به فرمایش امام علی خوشا به سعادت کسی که آنقدر مشغول رفع عیوب خویش است که کاری به عیب دیگران ندارد.

 

۲- زندگی برای «دیگران»

افراد موفق، در مسیر اهداف، باورها و الهامات درونی خود هستند. قطعا برای مردم و نظرات آنها احترام زیادی قائل هستند، ولی برای خوشحال‌کردن یا ناراحت‌کردن دیگران زندگی نمی‌کنند. استیو جابز حتی در مهم‌ترین مراسم، همواره یک لباس ساده مشکی و شلوار جین می‌پوشید، چرا که برایش قضاوت دیگران مهم نبود. یک فرد موفق نمی‌گوید امروز چه بپوشم که همه خوششان بیاید یا چه کار کنم که حال دیگری را بگیرم؟ نکند به خاطر پوشیدن این لباس یا نوشتن آن مقاله، دیگران مرا سرزنش کنند؟ فرد موفق برای خودش زندگی می‌کند.

 

۳- مقصر دانستن «دیگران»

افراد موفق، فقط و فقط خود را مسئول زندگی و سرنوشت فعلی خود می‌دانند. از دید انسان‌های موفق، مقصردانستن پدر و مادر، معلمان، اجتماع، دولت، اوضاع سیاسی و اقتصادی … تنها بهانه‌هایی برای گریز از مسئولیت شخصی است. یک فرد موفق چنین جملاتی نمی گوید: «اگر آن وام درست شده بود»، «اگر پدرم پولدار بود»، «اگر ساکن فلان شهر یا کشور بودم»، «اگر خدا به من هم فلان استعداد را داده بود…»، «اگر در فلان جا استخدام شده بودم …» افراد موفق وقت و انرژی خود را صرف مرور «اگر»های زندگی نمی‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید