مهم‌ترین تفاوت افراد بسیار موفق با مردم عادی

«دارن هاردی» سردبیر مجله‌ی موفقیت و نویسنده‌ی کتاب بسیار ارزشمند «اثر مرکب» با موفق‌ترین افراد دنیا مصاحبه کرده است. وی معتقد است یک تفاوت اساسی میان افراد بسیار موفق و مردم عادی وجود دارد. فکر می‌کنید آن تفاوت چیست؟

داشتن استعداد خاص؟ آی کیوی بالا؟ مدرک تحصیلی؟ کشور محل سکونت؟ جنسیت و نژاد؟ شرایط جسمانی؟ پول و پارتی؟ … خیر! فکر می‌کنید افراد بسیار موفق، مشهور و ثروتمند مانند «وارن بافت» یا «استیو جابز» چه پاسخی به دارن هاردی داده‌اند؟

تنها تفاوت افراد بسیار موفق و غیرموفق در «انتخاب‌های» آنهاست. افراد بسیار موفق از بین هر ۱۰۰ انتخاب در روز، به ۹۹ انتخاب «نه» می‌گویند. این همان جایی است که ما مردم معمولی مشکل داریم و به‌سادگی به هر موقعیت وسوسه‌کننده‌ای «آری» می‌گوییم.

آری، بگذار کمی بیشتر بخوابم، آری بگذار این فیلم را هم ببینم، آری بگذار ببینم آن سریال چه می‌شود، آری بگذار در تلگرام کمی بیشتر چرخ بزنم، آری بگذار تمام عکس‌ها و ویدئوهای فلان خواننده را در اینستاگرام ببینم، آری بگذار وارد فلان بحث سیاسی با دوستانم بشوم، … «آری»های تمام‌نشدنی به موضوعات تمام‌نشدنی بی‌حاصل، کاری است که افراد موفق انجام نمی‌دهند. آنها انتخاب «دشوار و غیرشیرین» را به انتخاب «ساده و شیرین» ترجیح می‌دهند و می‌دانند که به چه گزینه‌هایی «نه» بگویند.

تمام دستاوردهای فعلی زندگی ما (ثروت/فقر، سلامتی/بیماری، رفاه/گرفتاری …)، نتیجه‌ی انتخاب‌هایی است که تا کنون در زندگی داشته‌ایم و تا زمانی که مسئولیت کامل و صددرصد انتخاب‌های روزمره‌ی خود را نپذیریم، زندگی فعلی ما تغییر چشمگیری نخواهد داشت.

پرسش: چرا نمی‌توانیم از وسوسه‌های زودگذر پرهیز کنیم؟
پاسخ: چون «عادت» کرده‌ایم و ترک عادت بسیار سخت است. بسیاری از کارهای روزمره‌ی ما فقط و فقط به خاطر آنست که به آن عادت کرده‌ایم.

پرسش: چگونه می‌توان از دام عادت‌ها خلاص شد؟
پاسخ: مطالعه‌ی کتاب‌های خوبی مانند «اثر مرکب» به ما کمک می‌کنند که با مداومت در عادت‌های بسیار خوب و ساده، کم‌کم قدرت پیدا کنیم و از دام عادت‌های بد خلاص شویم. مثلا اگر کسی می‌خواهد وزن کم کند می‌تواند از این نقطه شروع کند که با روزی فقط یک شکلات کمتر شروع و بر این عادت ساده پافشاری کند. این عادت‌های ساده می‌تواند به‌سادگی روزی ده دقیقه پیاده‌روی، روزی ده دقیقه مطالعه، روزی یک نوبت کمتر اخبار دیدن، ماهی ۳ درصد پس‌اندازکردن و … باشد، به شرط آن که استمرار داشته باشد و مدت طولانی آن را حفظ کنیم کم‌کم در مسیر موفقیت و رشد قرار خواهیم گرفت.


دیدگاهتان را بنویسید