آزادی شغلی یا امنیت شغلی ؟

یادداشت قبلی من با عنوان کجا هستم این روزها درباره‌ی رهاکردن زندگی کارمندی بیش از انتظارم بازخورد داشت. پیام‌هایی از دوستان قدیمی و جدید دریافت کردم و به پرسش‌های زیادی جواب دادم.

در همین راستا می‌خواهم چند نکته را بگویم:

۱- ما آدم‌ها از لحاظ سنخ شخصیتی تفاوت‌های بسیاری داریم. دنیا هم نیاز به کارمند دارد و هم کارفرما. بنابراین نمی‌شود و نباید همه را به‌زور به ترک زندگی کارمندی تشویق کرد.

۲- هرگز توصیه نمی‌کنم یکباره زندگی کارمندی را رها کنید. اما اگر افق مشخصی از علاقه‌ها و استعدادهای خود دارید از زندگی کارمندی فعلی خود، به‌تدریج به سمت آن افق روشن و دلپذیر و امیدبخش حرکت کنید. خود را برای آن روزها آماده کنید. کتاب بخوانید، خودسازی کنید، دوره ببینید و …

۳- از همه مهمتر این سوال را از خود بپرسید که آیا برای شما واقعا و از ته دل آزادی شغلی اهمیت دارد یا امنیت شغلی؟ افرادی که به هر دلیل امنیت برایشان اولویت باشد، حقوق ثابت آخر ماه مهم باشد، بیمه و بازنشستگی مهم باشد … غیرممکن است بتوانند کارفرما یا خویش‌فرما شوند. کارفرمایی یعنی این که شاید حقوق آخر ماه باشد شاید نباشد، شاید ورشکستگی باشد شاید نباشد، شاید بی‌پولی باشد شاید نباشد ….

شرایط خانوادگی، شرایط اجتماع، تربیت دوران کودکی، تیپ شخصیتی ما … همگی در این مساله نقش دارند و روی دوگانه‌ی امنیت شغلی/آزادی شغلی تاثیر می‌گذارند. هرچه بیشتر روی تقویت اعتماد به نفس خود کار کنید و البته ایمان شما به خودتان و خدایتان بیشتر باشد، راحت‌تر خواهید توانست از سمت امنیت شغلی به سمت آزادی شغلی قدم بردارید.

2 دیدگاه دربارهٔ «آزادی شغلی یا امنیت شغلی ؟;

  1. سلام اقای کاویانی
    بله حرفهای دلنشین و حقیقی تان را با جان و دل قبول کردم ، بنده بعد از 24 سال کارمندی متاسفانه بخودم اومدم که من لیاقتم خیلی بیشتر از این بود که برای دولت کار کنم من همیشه عاشق تولید و کارآفرینی بودم ولی بقول شما خودم با خودم دشمنی کردم و بطور جدی نرفتم دنبالش ولی حالا دیگه نمیخوام این راه را ادامه بدم و دوست دارم قبل از بازنشستگی خودم را از این قفس امنیت شغلی که به واقع بی امنترین قفس شغلی هست نجات دهم و من مادر سه فرزند هستم و تقریبا سنم به شما نزدیک هست و مهارتهای را به برکت این فرمایش “زگهواره تا گور دانش بجوی” همیشه در اوقات فراغتم آموختم و مهارتهای فوق الهاده ای در زمینه گرافیک کامپیوتری و بورس و نقاشی رنگ روغن ، دو تاهم لیسانس دارم ولی فقط از یکی استفاده کردم حالا هم شروع به ساخت سایت کردم با ورد پرس ، بچه هام هم عاشق خواندن هستند .به نظر شما الان برای من کمی دیر نشده ؟چون دوست دارم زود نتیجه بگیرم از طرفی کارهای خانه و بیرون و مطالعه … پیشروی را کند میکند. از مطالب زیبا و مفیدتون هم خیلی سپاسگزارم اگه راهنمایی فرمایید بیشتر سپاسگزار میشم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید