مهم‌ترین مهارت‌ها برای راه‌اندازی یک کسب و کار شخصی

علاقه به کسب و کار شخصی در حال افزایش است

روز به روز در دنیا به تعداد افرادی که به جای استخدام‌شدن، به دنبال آن هستند که خودشان آستین بالا بزنند افزوده می‌شود. زمانی که شروع می‌کنید، تا مدتی تقریبا همه کارها را مجبورید خودتان انجام دهید. یعنی تا زمانی که به حدی از درآمد برسید که بتوانید افرادی را استخدام کنید. اگر بخواهید یک کسب و کار شخصی یا خانگی اینترنتی ایجاد کنید -مثلا اگر بخواهید فروشگاهی آنلاین داشته باشید که محصولات یا خدمات خود را به دیگران بفروشید- نیاز به دانستن مجموعه‌ای از مهارت‌ها خواهید داشت. به نظر من مهمترین مهارت‌های کامپیوتری و غیرکامپیوتری به شرح زیر هستند:


مهارت‌های کامپیوتری ضروری برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی

۱- کار با نرم‌افزارهای اصلی مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) ورد word (در حدی که خوب بنویسید و صفحه آرایی مناسبی داشته باشید)، اکسل excel (در حدی که بتوانید حساب و کتاب های خود را مدیریت کنید)، پاورپوینت powerpoint (بسته به نوع کار شما شاید نیازی به یادگیری آن نداشته باشید)

به دنبال یادگیری اکسل هستید: خودآموز سریع اکسل ۲۰۱۶ مرا ببینید

۲- مهارت‌های پایه اینترنتی مانند جستجوی عکس و مطلب در اینترنت

۳- ویرایش عکس در حد مقدماتی به کمک برنامه هایی مثل فتوشاپ (شاید در کار شما لازم بشود، شاید هم لازم نباشد)

۴- مهارت کار با ایمیل. مثلا کار با سرویس جیمیل Gmail را لازم است بدانید. اگر کار با برنامه اوتلوک outlook را فرا بگیرید هم که چه بهتر.

۵- کار با شبکه های اجتماعی. اگر ساکن ایران هستید کار با تلگرام و اینستاگرام را حتما فرا بگیرید. اگر خارج از ایران هستید باید ببینید کدام شبکه های اجتماعی مطلوبیت بیشتری دارند و از همان استفاده کنید.

۶- کاربری وردپرس WordPress . اگر قرار است وب سایت داشته باشید، توصیه می کنم حتما از وردپرس استفاده کنید. یک طراح وب می تواند با قیمت مناسبی برای شما وب سایت ایجاد کند و با چند ساعت آموزش، می توانید کاربری وردپرس را یاد بگیرید و تمام کارهای درج مطلب و محصول و … را خودتان انجام بدهید.

فراگیری تمام مهارت‌های بالا چقدر طول می‌کشد؟

به عنوان یک مدرس کامپیوتر معتقدم که اگر الفبای انگلیسی را بلد هستید و می‌توانید به‌راحتی به فارسی تایپ بکنید، شاید با روزی حداکثر دو ساعت، ظرف کمتر از یک ماه تمام مهارت‌های لازم را بتوانید فرا بگیرید.

مهارت های غیرکامپیوتری ضروری

۱- طبیعتا لازم است در کاری تجربه یا تخصص داشته باشید. اگر کاری بلد نیستید، طبیعتا کسب و کاری هم نمی‌توانید شروع کنید. این مهارت و تخصص شما هر چیزی می‌تواند باشد. از آشپزی تا تعمیر یخچال یا آموزش یک ساز.

۲- باید اصول اولیه کسب و کار را بدانید. مثلا بدانید که چگونه باید یک طرح کسب و کار (بیزینس پلن business plan) ساده بنویسید. یعنی روی کاغذ به شکل خیلی واضح، بنویسید که کسب و کار شما چیست؟ مشتریان شما چه کسانی خواهند بود؟ قرار است دقیقا چه چیزهایی به آنها ارائه کنید؟ برآورد شما از هزینه‌ها چگونه است؟ قرار است ماهی چقدر پول اجاره و آب و برق و … بدهید؟ و الی اخر.

۳- در زمینه بازاریابی و فروش هرچقدر که می‌توانید باید مطالعه بکنید. فروشندگی یک علم است و هرچه بهتر با آن آشنا باشید، موفقتر خواهید بود. مقداری هم لازمست اصول حسابداری بدانید. در حدی که بتوانید دخل و خرج خود را کنترل کنید.

۴- اگر در دوره‌های هدف‌گذاری یا ارتقای شخصی (self-improvement) شرکت کنید، موفقتر خواهید بود. اگر علاقه‌های خود را بشناسید و به کمک استادان خوب، بتوانید وجود خود را کنکاش کنید و بفهمید واقعا چه چیزهایی را دوست دارید و قرار است به چه اهدافی برسید، سرعت پیشرفت شما بسیار بیشتر خواهد شد.

فراگیری تمام مهارت‌های بالا چقدر طول می‌کشد؟

مهارت‌هایی مثل فروش و بازاریابی و هدفگذاری، نیاز به تمرین مستمر دارد. تا زمانی که کسب و کاری دارید، باید همیشه وقتی برای آموزش و مطالعه بگذارید. ولی برای نوشتن طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن، شرکت در یک دوره فشرده چند ساعته هم می‌تواند بسیار مفید باشد. مدیریت زمان، استفاده از زبان بدن، مهارت‌های مربوط به مذاکره، ارتباط موثر با دیگران، مهارت‌های ارتباط تلفنی، شخصیت‌شناسی، NLP و … هر مهارتی که فرا بگیرید، باعث موفقیت بیشتر و بیشتر شما خواهد شد و این یادگیری پایانی نخواهد داشت.


دیدگاهتان را بنویسید