پاسخ به دو پرسش رایج مخاطبان درباره‌ی کسب درآمد از مهارت‌های کامپیوتری

طی چند ماه گذشته پرسش اغلب بازدیدکنندگان جوان وب سایت من این بوده است:
۱- بهترین مهارت کامپیوتری که بیشترین درآمد را داشته باشد چیست؟
۲- فلان مهارت کامپیوتری را داریم. چگونه درآمد کسب کنیم؟

پاسخ من به این عزیزان کمابیش به شکل زیر است و خواهد بود. اصراری ندارم با دیدگاه من موافق باشید، ولی این چیزی است که به آن باور دارم و خودم به همین شیوه زندگی می‌کنم.

پاسخ پرسش ۱

در کسب و کار، بهترین و پردرآمدترین نداریم. خوب و بد نداریم. هر انسانی در عمق وجود خودش می‌داند که برای چه کاری ساخته شده است. آن کار شما را به موفقیت و خوشبختی و ثروت خواهد رساند. اگر کسی عاشق شیرینی‌پزی است نباید سال‌ها وقتش را صرف گرفتن مدرک حسابداری کند. اگر کسی عاشق ورزش یا هنر خاصی است چه بهتر که هرچه زودتر در همان مسیر حرکت کند. در کار کامپیوتری هم اگر به شاخه‌ی خاصی واقعا علاقه داشته باشیم ثروت زیادی با خودش خواهد آورد، به شرطی که به پاسخ پرسش ۲ هم دقت کنید.

پاسخ پرسش ۲

فرض کنید که خودروی شما نیاز به صافکاری جدی داشته باشد. شما به طور خودکار ماهرترین صافکار شهر را پیدا خواهید کرد. اگر در هر زمینه کامپیوتری آنقدر تمرین کرده باشید که بهترین باشید، شک نکنید که مشتری خودش شما را پیدا می‌کند. باور کنید حتی در زمینه‌های بدیهی مانند کار با ورد و اکسل، افرادی که واقعا همه‌فن‌حریف باشند کمیاب هستند. با این حال اگر واقعا ماهر هستید و مشتری ندارید به چهار مساله به شکل جدی فکر کنید:

به دنبال یادگیری اکسل هستید: خودآموز سریع اکسل ۲۰۱۶ مرا ببینید

۲-۱- افزایش مهارت‌های ارتباطی
مربیان موفقیت اعتقاد جدی دارند که بیش از ۵۰درصد موفقیت در کسب و کار، بیش از آن که به تخصص مربوط باشد، به هنر دوست‌یابی شما مربوط است. پس به شکل جدی مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت نمایید. کتاب بسیار خوبی مانند «آیین دوست‌یابی» از «دیل کارنگی» را بخوانید و تمریناتش را به شکل جدی انجام دهید.

۲-۲- بازاریابی
اگر دانش بازاریابی نداشته باشید، داشتن بهترین کالا و خدمات به درد نخواهد خورد. حتما در این زمینه باید مطالعه داشته باشید. وب سایت‌هایی مانند مدیر سبز برای شروع و ادامه‌ی راه، انتخاب مناسبی هستند. تمام مقالات رایگان چنین وب سایت‌هایی را بخوانید و آثار مربیان بزرگ فروش مانند برایان تریسی را حتما مطالعه کنید.

۲-۳- رشد شخصی
امکان ندارد که بدون خودسازی به موفقیت درازمدت برسید. تمرکز فراوانی برای رشد خود داشته باشید مسئولیت زندگی خودتان را به شکل صددرصد قبول کنید و بهای آن را بپردازید. هیچ موفقیتی بدون پرداختن بها به دست نمی‌آید. قبول کنید که خود شما مسئول وضعیت فعلی زندگی‌تان هستید، نه هیچ عامل بیرونی دیگر. برای یادگیری وقت و انرژی بگذارید. منابع آموزشی بی‌شماری در داخل ایران قابل تهیه هستند که با هزاران دلار هم نمی‌توان آنها را در خارج از کشور تهیه کرد. مثلا در وب سایت رویال مایند بیش از بیست گیگابایت فیلم، کتاب صوتی و الکترونیکی برای رشد شخصی می‌توان یافت که با هزینه اشتراک بسیار کم قابل دانلود هستند. در بین مربیان موفقیت هم من وب سایت آقای سید حسین عباسمنش را پیشنهاد می‌کنم. ابتدا از محصولات رایگان بسیار زیاد ایشان استفاده کنید و وقتی نتیجه گرفتید محصولات پولی این وب سایت را به‌تدریج تهیه و استفاده کنید.

۳-۴- استمرار
تمام موارد بالا بدون استمرار بی‌اثر هستند. یعنی اگر ظرف یکی دو ماه به کاری می‌چسبید و بعد آن را رها می‌کنید و منتظر درآمدهای خارق‌العاده‌ی سریع هستید، دارید اشتباه حرکت می‌کنید. حتما کتاب «اثر مرکب» از «دارن هاردی» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید