چرا با وجود تلگرام و اینستاگرام، لازم است وب سایت داشته باشیم؟

این مقاله در ویژه‌نامه تجارت الکترونیک «سامانه نو» مجله‌ی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران، شماره ۴، فروردین و اردیبهشت ۹۶، صفحه ۲۹، چاپ شده است.

انتخاب بین تلگرام اینستاگرام وب سایت

این روزها بسیاری از افراد مشهور، مدرسان و مشاوران، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها … با داشتن یک کانال تلگرام یا اینستاگرام با مخاطبان خود در ارتباط هستند. این افراد به اشتباه فکر می‌کنند دیگر نیازی به وب سایت ندارند. ولی چرا هیچ چیز جای وب سایت را نمی‌گیرد؟
واقعیت این است که وب سایت شما، ساحل امن شماست. در حالی که تلگرام و اینستاگرام و … جزیره‌های جذابی هستند که امروز هستند ولی شاید فردا زیر آب بروند. بنابراین منطقی است که تمام ابزارهایی را که در شبکه‌های اجتماعی دارید، در خدمت وب سایت خود قرار دهید، نه در مقابل آن و در رقابت با آن.
*
برای کسی که به طور جدی به دنبال کسب و کار یا داشتن مخاطب است، هیچ گزینه‌ای جایگزین وب سایت نخواهد شد. این هم چند دلیل:

۱- امنیت

فقط کافی است چند دقیقه گوشی موبایل خود را جایی فراموش کنید یا این که گوشی شما به سرقت برود تا دسترسی شما برای همیشه به کانال اینستاگرام و تلگرام شما قطع شود و فهرست مخاطبان یا دوستان شما، به‌سرعت در اختیار رقبا یا افراد کلاهبردار قرار بگیرد، در حالی که امنیت وب سایت شما به مراتب بیشتر است.

۲- مستاجری

تلگرام یا اینستاگرام، در کنترل سازندگان آن است. شما هیچوقت تضمینی برای استفاده دائمی از آنها ندارید. در حقیقت شما مستاجری هستید که شاید فردا مجبور به ترک این خانه باشید.

۳- ابزارهای تازه

ممکن است برنامه قوی‌تر یا جذاب‌تری جایگزین آنها شود. همانطور که بسیاری از کاربران ایرانی فیسبوک و وایبر، تلگرام را ترجیح دادند، شاید روزی تلگرام هم جای خود را به برنامه دیگری بدهد.

۴- فیلترینگ

با یک فیلترینگ ساده، تمام دسترسی شما به مخاطبان شما از دست خواهد رفت.

وب سایت می‌خواهید؟ از محاسبه‌گر قیمت طراحی وبسایت که برای شما ساخته‌ام استفاده کنید و مشاوره رایگان هم دریافت نمایید.

۵- فروش آنلاین اتوماتیک

شما در تلگرام یا اینستاگرام، نمی‌توانید فروش آنلاین هوشمند داشته باشید. در حالی که اگر وب سایت شما فروشگاه اینترنتی داشته باشد، خودش به شکل خودکار برای شما در ۲۴ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته، کار فروش انجام می‌دهد.

۶- تحلیل

شما رفتار مخاطبان اینستاگرام و تلگرام خود را نمی‌توانید به شکل خیلی دقیقی بررسی کنید. ولی با داشتن وب سایت، می‌توانید بفهمید که از هرکجای دنیا چه بازدیدکنندگانی داشته‌اید. آمار دقیقی از بازدیدها خواهید داشت و تحلیل‌های بسیار عمیق و دقیقی از رفتار کاربران و مشتریان به دست خواهید آورد.

۷- اعتبار

سایت، اعتبار و رسمیت دارد. ولی تلگرام و اینستاگرام، بیشتر جنبه غیررسمی دارند.

۸- گوگل

نوشته‌ها و مطالب وب سایت شما در گوگل به‌خوبی جستجو می‌شود، ولی تلگرام و اینستاگرام … از نظر جستجو و طبقه‌بندی اطلاعات، قدرت چندانی ندارند.

۹- تنوع ارائه

در اینستاگرام و تلگرام، شکل برقراری ارتباط با مخاطب محدود است. ولی در وب سایت ابزارهای بسیار گوناگونی برای ارتباط و تعامل داریم.
*

خلاصه بحث

اگر کسب و کار شما وب سایت ندارد، معنی ساده آن این است که در دنیای اینترنت، حضوری جدی و رسمی ندارید. دلایل بسیار زیادی می‌توان ذکر کرد، ولی فکر می‌کنم موارد بالا کافی باشد.


2 دیدگاه دربارهٔ «چرا با وجود تلگرام و اینستاگرام، لازم است وب سایت داشته باشیم؟;

دیدگاهتان را بنویسید