۳۰ راهکار کسب درآمد (۵) برنامه نویسی

بیل گیتس و مارک زاکربرگ

دانش ثروت‌ساز

در اهمیت برنامه‌نویسی همین بس که ثروتمندترین مرد جهان یعنی بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) و جوان‌ترین میلیاردر خودساخته‌ی دنیا یعنی مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک) برنامه‌نویس هستند. اگر شما خودتان یک برنامه‌نویس خبره هستید، آنقدر تخصص کامپیوتری دارید که نیازی به خواندن این مقاله نداشته باشید، ولی اگر یک دانش‌آموزید یا والدین یک نوجوان مستعد هستید و می‌بینید که او علاقه و استعداد ریاضی خوبی در طراحی برنامه‌های کامپیوتری دارد، حتما امکانات لازم برای پیشرفت او را فراهم کنید.

گردش مالی صنعت برنامه نویسی در سال ۲۰۱۳ میلادی، بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است.

پیشرفت‌های چند دهه اخیر مدیون زحمات برنامه‌نویسان است

دلیل این که ما جذب استفاده از کامپیوتر و تبلت و گوشی می‌شویم، به دلیل برنامه‌های آن‌هاست و این برنامه‌ها به دست کسانی خلق می‌شود که برنامه‌نویس هستند. در تمام طول روز مشغول استفاده از خدمات برنامه‌نویسان هستیم. در ادارات، بانک‌ها، صنایع، مدارس، رادیو و تلویزیون، صنعت سینما و موسیقی، در هنگام استفاده از وسایل مخابراتی، در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها، هنگام استفاده از اینترنت و تمام خدمات آن … ما مدیون زحمات و تلاش‌های برنامه‌نویسان هستیم.

برنامه نویس کد نویس

چند توصیه مهم

برنامه نویسی کامپیوتری آنقدر گستردگی و تنوع دارد که یک برنامه چند ساعته نیز برای آن تهیه کنم، نمی‌توانم درباره تمام ابعاد آن صحبت کنم. بنابراین چند توصیه برای جوانان علاقه‌مند و والدین چنین جوانانی ارائه می‌دهم:

سماجت و پشتکار

  1. برای این که یک برنامه‌نویس خوب باشید، نباید ریاضیات شما ضعیف باشد. البته بین استعداد ریاضی و پشتکار، باور من این است که سماجت و پشتکار، عامل مهمتری است
  2. بهتر است رشته‌ای مانند مهندسی نرم‌افزار بخوانید. با این حال بسیاری از برنامه‌نویسان مشهور، لزوما تحصیلات نرم‎‌افزار ندارند و از دوران مدرسه شروع کرده‌اند.
  3. علاقه خود را پیدا کنید و روی آن متمرکز شوید. آنقدر نرم‌افزار برنامه‌نویسی داریم که هیچکس سعی نمی‌کند همه آنها را بیاموزد.
  4. بعضی والدین متاسفانه هنوز گمان می‌کنند نشستن پای کامپیوتر اتلاف وقت و یک نوع سرگرمی است. اگر فرزند شما مستعد است، به او فرصت بدهید.
  5. اگر بهترین برنامه‌نویس دنیا هم باشید، باز نیاز هست که درباره بازاریابی و رشد شخصی مطالعه داشته باشید. چون اگر این مهارت‌ها را نداشته باشید کارمند دیگران خواهید بود.
  6. کار بگیرید. حتی با دستمزد پایین. هیچ چیزی جای پروژه‎های واقعی را نمی‌گیرد.
  7. به آی کیوی خود مغرور نباشید. درباره هوش هیجانی مطالعه داشته باشید و بیاموزید که چگونه با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.

سی راهکار کسب درآمد وقتی به کار شما می‌آیند که (۱) به آنها علاقه داشته باشید (۲) بر رشد شخصی خود متمرکز شوید. لازم به ذکر است که هیچ روش جادویی، عجیب و سریع برای پولدارشدن از راه اینترنت وجود ندارد. کسب ثروت پایدار نیازمند خودسازی، مطالعه و پشتکار است. توصیه می‌کنم که مجموعه آموزش‌های رایگان راه‌اندازی کسب و کار آنلاین را هم حتما ببینید.


2 دیدگاه دربارهٔ «۳۰ راهکار کسب درآمد (۵) برنامه نویسی;

دیدگاهتان را بنویسید