چند تجربه‌ی شخصی از مثبت اندیشی

یک سخنرانی از مصطفی ملکیان ارجمند می‌شنیدم که درباره‌ی تفاوت مولانا و حافظ صحبت می‌کرد و جان کلام آن بود که مولانا عارف است و حافظ نیست. طبیعتا سخنرانی به شکل تمام سخنرانی‌های ملکیان، با تعریف دقیق ویژگی‌های عارفان همراه بود. یکی از ویژگی‌هایی که ایشان به نقل از ابن سینا برای عارفان نقل می‌کرد آن بود که عارف نسبت به تمام رویدادها، دید مثبت و آغوش باز دارد. اصطلاحا openness دارد. یعنی باور دارد که در هرآنچه روی می‌دهد خیری هست…

*

گرچه با شنیدن ویژگی‌های عارفان فهمیدم پنج درصد هم عارف نیستم، در حد بضاعت خود مثبت‌اندیش هستم. یعنی خود را با تمرین طوری تربیت کرده‌ام که در هر شخص یا رویداد یا وضعیتی، جنبه‌های مثبت را ببینم و اتفاقا از این کار سود فراوان برده‌ام. چند مثال آن را برای شما بیان می‌کنم:

۱- یک مشتری طراحی وبسایت بدحساب داشتم که آخرش هم کار من با ایشان به سرانجام خاصی نرسید، ولی در یکی از گفتگوهایی که داشتیم از شخصی نام برد که همین نام بردن از آن شخص، سرآغاز تجربه‌ها و مطالعات جدیدی برای من شد. انگار اصلا این شخص بدقول قرار بود وارد زندگی من بشود و یک جمله بگوید و خارج شود که آن انسان ارزشمند را بشناسم.

۲- یک مشتری طراحی وب دیگر داشتم که اصرار عجیبی بر استفاده از یک ابزار کم‌کاربرد و پرچالش در وب‌سایتش داشت و این اصرار، وقت و انرژی فراوانی از من گرفت. ولی رسیدن به راه حل، باعث شد ابزار مهم دیگری را کشف کنم که تا کنون بارها به داد من رسیده است.

۳- یک بار همسرم تصادف بسیار مختصری با یک خودرو دیگر داشت. (در حد خراش بدنه) من با دید مثبت نسبت به این که در تصادف خیری بوده است، به ملاقات آن شخص مدعی رفتم و پس از نیم ساعت، ما تبدیل به دو دوست شدیم که گهگاه به این شخص، مشاوره می‌دهم. خسارت هم نگرفت.

۴- زمانی که در دبی مشاور قراردادی جایی بودم، شخصی به آنجا معرفی شد که قرار بود جایگزین من شود. من به جای دشمنی با این شخص، سعی کردم جنبه‌ی مثبت این اتفاق را ببینم و تمام نیروی خود را صرف کردم که بهترین مشورت و کمک لازم را به او بدهم و از مجموعه بروم. این شخص هم در آن شغل نماند. ولی هشت سال است که از بهترین دوستان معتمد من در خارج از کشور است.

*

مثال بسیار است. تنها می‌خواهم بگویم که اگر با دید منفی سراغ هریک از رویدادهای بالا می‌رفتم به چیزی جز دستاوردهای منفی نمی‌رسیدم. در حقیقت، این خود ماییم که با تغییر نگرش، آینده‌ی متفاوتی برای خود خلق می‌کنیم. انتخاب با خود ماست. آنها که می‌گویند مثبت‌اندیشی و قانون جذب و … چرند است درست می‌گویند، چون نتیجه‌ی عدم باور خود را می‌بینند. آنها هم که مانند من دید مثبتی به این موضوعات دارند باز درست می‌گویند، چون نتیجه‌ی باور خود را می‌بینند. هرچه را واقعا باور کنیم، تجربه‌اش می‌کنیم.

*

پانوشت: تعدادی از ویژگی‌های کسانی که زندگی عارفانه دارند عبارتند از: تنها حق (خداوند) را بالاتر از خود می‌داند، بسیار شجاع است، پس از خداوند خود را بالاتر از هر چیزی می‌داند (با خودبینی تفاوت دارد)، بسیار سخاوتمند است، عاشق همه چیز است و از چیزی نفرت ندارد، تاثیرش از جهان بیرون روزبه‌روز کمتر و از درون بیشتر می‌شود، نسبت به همه رخدادهای پیش رو آغوش باز دارد و …

دیدگاهتان را بنویسید