نیم صفحه به ارزش ده‌ها میلیون تومان

من از افراد بسیار خوش‌اقبالی هستم که علاوه بر خانواده و بستگان خیلی عالی، دوستان بسیار ارزشمندی هم از دوران مدرسه، دانشگاه و محیط کار دارم. راستش نمی‌دانم چگونه باید بابت وجود و حضور این همه انسان ارزشمند در زندگیم، خداوند را شکر بگویم.

یکی از کارهای مهمی که به دست این گروه از دوستان و آشنایان من در دو سه سال اخیر انجام شده است، ارسال پرداخت‌های منظم ماهانه است که آنها را به دست چند خانواده‌ی عزیز و آبرومند می‌رسانیم. شروع این حرکت با یک درخواست چندخطی من از دوستانم بود. نیم‌صفحه در برنامه‌ی ورد تایپ کرده بودم و با اینترنت برای دوستان و آشنایان ارسال کرده بودم، بلکه بتوانیم کمک کوچکی به یک بیمار خردسال بکنیم و راستش را بخواهید امید چندانی هم به موفقیت نداشتم.

همین یادداشت کوتاه سرآغاز یک حرکت بابرکت از سوی دوستانم شد که بیش از دو سال است ادامه دارد. با کمک‌هایی که از ۱۰هزار تومان در ماه شروع می‌شود، در دو سه سال اخیر نزدیک به ۵۰ میلیون تومان کمک جمع کرده‌ایم که به شکل کمک‌هزینه‌ی منظم ماهانه، پرداخت بدهی، پرداخت اجاره، کمک‌هزینه‌ی درمان، خرید وسایل مدرسه، خرید اسباب‌بازی برای کودکان بدسرپرست، خرید جهیزیه، خرید وسایل و تجهیزات پزشکی، راه‌اندازی کسب و کار خانگی (فرش‌بافی خانگی) و موارد متعدد دیگر صرف شده است.

گاهی افرادی برای ما کمک فرستاده‌اند که حتی آنها را نمی‌شناسیم و گاه با دریافت کمک از دوستان دوران دانشگاه که اکنون در کشورهای دوردست مانند کانادا و استرالیا هستند، جانی تازه گرفته‌ایم.

هدف من از این یادداشت آنست که به این بهانه چند نکته را یادآور شوم:

۱- قدر دوستان و آشنایان خوب، سخاوتمند و معتمد خود را بدانیم و خداوند را به خاطر وجود آنها شکر کنیم.

۲- اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اگر به چشم نعمت و فرصت دیده شوند، قدرت بسیار بالایی در کمک‌رسانی دارند. هیچیک از افراد جمع ما بیشتر از چند دقیقه در ماه وقت صرف نمی‌کنیم و حتی نیازی نیست از جای خود بلند شویم، ولی می‌توانیم به هم‌نوعان خود کمک کنیم. این سهولت کمک‌‍رسانی تا ۱۰ سال پیش غیرممکن بود.

۳- هیچ کمکی کوچک نیست. با همین رقم‌های کوچک و بزرگ است که تا کنون میلیون‌ها تومان کمک جمع کرده‌ایم. کمک به‌ویژه اگر (الف) مستمر و (ب) گروهی باشد گره‌های بزرگی از زندگی دیگران باز می‌کند و در عین حال، فشاری بر وضع فعلی ما نیز وارد نمی‌کند.

۴- همواره سهمی برای دیگران در نظر بگیریم. حتی اگر خودمان نیازمند هستیم، بخشیدن ۵ تا ۱۰ درصد درآمد ماهانه، راه را برای ورود برکت و ثروت بیشتر به زندگی ما باز خواهد کرد.

۵- منتظر دیگران نباشیم. خود ما می‌توانیم به قدر توانی که داریم، ولو برای زندگی یک نفر موثر باشیم. کمک به یک انسان، کمک به تمام انسان‌هاست.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید