نرخ تو، نرخ دلار

«وارِن بافِت Warren Buffett» یکی از ثروتمندترین مردان جهان است. درباره‌اش خودش و دیدگاه‌هایش مطالعه کنید. میلیاردری است که خانه و خودرویی قدیمی دارد. نه خانه‌اش محافظ دارد نه خودش. اهل کار با موبایل و کامپیوتر هم نیست. بزرگان کسب و کار حاضرند برای یک ساعت ناهار خوردن با او نوبت بگیرند و ۲۵ هزار دلار (با نرخ فعلی دلار، حدود ۳۵۰ میلیون تومان) بپردازند و در حین ناهار، از او مشورت بگیرند. البته «وارن بافت» درآمدهای حاصل از این ناهارخوردن‌ها را صرف امور خیریه می‌کند. نیازی به این درآمدهای کوچک ندارد. همین یکی دو سال پیش برای کمک به یک خیریه، جلسه‌ی ناهار خود را به حراج گذاشت و شخصی حاضر شد حدود ۳ میلیون دلار (۴۰ میلیارد تومان) بپردازد تا برنده‎ی این ملاقات شود.

 

ده‌ها بار باید از خودمان بپرسیم چرا شخصی به چنین درجه‌ای از اعتبار می‌رسد؟ چرا یک عمر کار مالی ما معادل یک ساعت ناهار این شخص نمی‌شود؟ زندگی «بافت» را بخوانید. مطمئن باشید که وی خارق‌العاده یا نابغه نیست، بلکه شخصی است که بر توانایی‌های خود تمرکز کرده و آنها را به شکل مداوم بهبود داده است.

 

هرروز از خودت بپرس حالم چطور است؟ در شبانه‌روز گذشته چقدر مطلب جدید یاد گرفتم؟ چه تجربیات مفیدی داشتم؟ چقدر می‌ارزم؟ چرا دیگران حاضر نیستند برای یک ساعت کار و مشاوره‌ی من، میلیون‌ها تومان بپردازند؟ چرا به آن نقطه نرسیده‌ام؟ چه باید بکنم تا برسم؟

هیاهوی خبری بیرون را کنار بگذار. پاسخ‌ها در درون توست. از خودت سوال کن چرا وضع فعلی من این است و چه باید بکنم که ارزش بیشتری پیدا کنم؟ فکر کن چرا درآمدی را که در یک ماه کسب می‌کنی در یک روز نمی‌توانی کسب کنی؟ چه کارهایی باید بکنی که نرخ تو با سرعتی بسیار بیشتر از نرخ دلار رشد کند؟

دقت کن که منظور من آن نیست که پول زیاد، برایت هدف باشد. وقتی در حال افزایش مداوم شایستگی و اعتبار و اعتماد به نفس و رشد شخصیت خود هستی، درآمد زیاد هم خودبخود ایجاد خواهد شد. بخش کوچکی از هر اجتماعی، به دلیل نوع کار خود، شاید نیاز به بررسی دائمی وضع بازار و نرخ دلار و اخبار روز داشته باشند. من و تویی که دلارباز نیستیم، با هر دقیقه وقتی که صرف بررسی امواج کف‌آلود خبری می‌کنیم، فرصت بزرگی را برای بالابردن نرخ خودمان از دست می‌دهیم. گیرم صبح تا شب وضع دلار را بررسی کردی، از حال خودت خبر داری؟ روزی صد بار به نرخ دلار نگاه می‌کنی، روزی سه چهار بار هم به نرخ خودت نگاه کن.

 


 

دیدگاهتان را بنویسید