کتابفروشی که ثروتمندترین مرد دنیا شد

اجازه بدهید نخست این پرسش را مطرح کنم که آیا ممکن است شخصی به شکل مشروع و حلال به جایی برسد که در «هر ثانیه» ۴۶۵ میلیون تومان به ثروتش افزوده شود؟

شاید وب سایت آمازون دات کام (amazon.com) را بشناسید. این وب سایت حدود ۲۳ سال پیش (۱۹۹۴ میلادی) به عنوان یک کتاب‌فروشی آنلاین شروع به کار کرد و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های آنلاین دنیاست که علاوه بر کتاب، محصولات و خدمات بسیاری ارائه می‌کند.

بنیان‌گذار و مغز متفکر آمازون شخصی به نام جف بزوس است که در ۳۰سالگی با قبول ریسک فراوان، کسب‌وکاری را شروع کرد که کسی اهمیتی برای آن قائل نبود: فروش آنلاین کتاب. در آن زمان هم خرید اینترنتی رواج زیادی نداشت، هم معلوم نبود کسی در اینترنت کتاب بخرد و هم اینترنت برای اغلب مردم چیزی جز سرگرمی نبود. (البته الان هم برای بسیاری از افراد همین‌طور است.)

طی دو دهه و با پشتکار، خلاقیت، مدیریت و درایت بزوس، آمازون محصولات و خدمات آنلاین بسیار متنوعی عرضه کرد و تا آنجا پیش رفت که در سال ۲۰۱۳ روزنامه «واشینگتن پست» و چند ماه پیش نیز مهم‌ترین فروشگاه اینترنتی کشورهای عرب‌زبان یعنی «سوق souq.com» را از بنیان‌گذاران آن در امارات خریداری کرد. شاید بد نباشد بدانید بزوس وب سایت سوق را به قیمت ناقابل ۵۸۰ میلیون دلار نقد، تصاحب کرد. (تبدیل این رقم به تومان، با خودتان.)

هفته‌ی گذشته و به دنبال رشد ارزش سهام آمازون در بورس، ظرف فقط یک روز ده میلیارد دلار به ثروت جف بزوس اضافه شد که اگر آن را تقسیم بر ثانیه‌های یک روز کنید، خواهید دید که در آن روز، هر ثانیه ۴۶۵ میلیون تومان به ثروت وی افزوده شده است. با این افزایش ثروت، جف بزوس از بیل گیتس پیشی گرفت و ثروتمندترین فرد جهان شد. (منبع خبر در سایت Forbes)

من امیدوارم آن دسته از بزرگ‌سالان کشور ما که همچنان به باورهای قدیمی، فناوری‌های قدیمی و تفکرات قدیمی خود چسبیده‌اند، متوجه ارزش دنیای اینترنت و کامپیوتر باشند. افزایش ثروت بزوس در یک روز، چیزی معادل یک چهارم درآمدهای نفتی سالانه‌ی کشور ماست.

پاسخ به این پرسش بسیار مهم است که سهم نیروی کار و جوانان ایران از درآمدهای خیره‌کننده‌ی اینترنتی که در جهان ردوبدل می‌شود چقدر است و مدیران ما چه برنامه‌ای دارند تا سهم بیشتری از این بازار بزرگ را نصیب کشورمان کنند؟ دیدن اینترنت به عنوان یک تهدید، چه کمکی به اشتغال جوانان ما خواهد کرد و دیدن آن به عنوان یک فرصت، چطور؟


دیدگاهتان را بنویسید