هک‌ کردن امواج مغز، امیدی تازه برای افراد کم‌توان

ترجمه برای مجله اینترنتی گراف مدیا

 

پنجره‌ای جدید رو به درون…

دستیابی به مغز انسان، قلمرو تازه فناوری است. «هک عصبی» (به انگلیسی Neurohacking)، به یافتن راه‌هایی می‌پردازد که با جمع‌آوری و به‌کارگیری امواج مغزی، به بهبود سلامتی بیانجامند که این مسیر به طور بالقوه، نویدبخش امید تازه‌ای برای افراد کم‌توان است. برخی از این اختراعات در نمایشگاه CES لاس وگاس ارائه شدند تا به ارائه دستاوردهای مشترک متخصصان پزشکی و دانشمندان علوم کامپیوتری بپردازند و نشان دهند چگونه می‌توان به داخل مغز آدمی راه یافت و از سیگنال‌های مغز بهره‌برداری کرد.

یکی از اختراعاتی که رونمایی شد، هدبند کنترل ذهن (Mind Control Headband) بود که استارتاپ BrainCo آن را ارائه داد. این وسیله به شکل موثری با هک‌ کردن سیگنال‌های مغز، کاربردهای گوناگونی ارائه می‌دهد. از بهبود محدوده تمرکز تا کشف بیماری، و از کنترل هوشمند وسایل خانه تا کنترل وسایل پروتز شده.

هک‌ امواج مغز
BrainCo Focus 1

به گفته «زن چوان لی» از کارکنان این شرکت مستقر در بوستون «این دستگاه امواج مغزی شخص را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند.»
شرکت BrainCo در نمایشگاه CES نشان داد که چگونه یک بیمار با بستن هدبند کنترل ذهن، قادر است دست پروتزی خود را به حرکت درآورد و از آن استفاده نماید و این یعنی خبری خوش برای بیمارانی که ضعف یا فلج عضلانی دارند.

به گفته «لی» فرد معلول به کمک این هدبند و تنها با تمرکز بر چراغ‌های خانه، قادر به روشن و خاموش کردن آنها خواهد بود. این دستگاه به کمک دانشمندان دانشگاه‌های هاروارد و MIT و با بهره‌گیری از بازخوردهای عصبی (نوروفیدبک) طراحی شده و به افراد کمک می‌کند تا با کنترل امواج مغزی خود، کارهای گوناگونی انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود این وسیله به‌زودی و با قیمتی کمتر از۱۵۰ دلار روانه بازار شود.

این دستگاه برای افراد مبتلا به بیماری ADHD (اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی) نیز مفید است. چرا که بیمار با استفاده از این وسیله یاد می‌گیرد که چگونه تمرکز و توجه ذهنی بیشتری داشته باشد. شرکت نیویورکی OpenBCI نیز روی پروژه مشابهی کار می‌کند. آنها به دنبال این هستند که یک واسط کامپیوتری متن باز (open source) درست کنند و از آن به عنوان بستری (platform) برای کاربردهای گوناگون درمانی و آموزشی استفاده نمایند.

OpenBCI از یک کلاه ایمنی که به شکل سه‌بعدی پرینت‌شده استفاده می‌کند تا امواج مغزی را از بخش‌های گوناگون مغز دریافت نماید. به گفته کانر روسومانو، مدیر اجرایی شرکت، این دستگاه می‌تواند به مبتلایان بیماری ALS (اسکروز جانبی آمفیوتریک) و Quadriplegia (فلج چهار اندام) برای زندگی بهتر کمک کند.

استارتاپ Looxid labs از کره جنوبی نیز از یک هدست رونمایی کرد که به شکل هم‌زمان، امواج مغزی و حرکات چشمی را ردیابی می‌کند تا با دقت بیشتری پیام‌های مغز را درک کند. نظر الکس چانگ از کارکنان این شرکت آن است که هیچ دستگاه دیگری در حال حاضر این دو جنبه را با هم به کار نگرفته است. به گفته‌ی وی، زمانی که این هدست به کامپیوتر وصل می‌شود با حرکت دادن چشم می‌توان نشانگر ماوس را به حرکت درآورد و با پلک‌زدن، یک لینک را در یک وب سایت باز نمود.


 

دیدگاهتان را بنویسید