علی بابا و چهل دزد آنلاین

اینترنت هم راهزنانی دارد، دزدانی که آماده‌ی سرقت زمان و عمر گران‌بهای ما هستند. نکته‌ی مهم اینجاست که این دزدهای آنلاین فقط با اجازه‌ی خود ما در صحنه حاضر می‌شوند و اگر آگاه باشیم، هیچگاه آنها را در مسیر خود نخواهیم دید.

۱- هدف‌مندی

چه در خارج و چه در داخل دنیای اینترنت، انسان‌های بی‌هدف، بهترین طعمه‌های راهزنان عمر هستند. اگر برای خودتان هدفگذاری مشخصی داشته باشید، با سرعتی زیاد مسیر پیشرفت را خواهید پیمود، وگرنه مانند بسیاری از مردم، در تلاطم امواج دنیای اینترنت، هرلحظه از جایی به جایی و از خبری به خبری و از کانالی به کانالی خواهید رفت. در پایان روز هم، سردرگم و آشفته و عصبی به بستر می‌روید و خواب خوبی نیز نخواهید داشت.

?راه‌حل پیشنهادی: می‌دانم که فشارهای زندگی روزمره را با گشت و گذار در تلگرام و اینستاگرام و سایت‌های خبری و ورزشی و دیدن فیلم … تخلیه می‌کنید. مهم آن است که این کار نباید در ساعات مفید کار و زندگی شما باشد. بگذاریدش برای ساعت‌هایی که حداقل بازدهی را دارید. راه دیگر آنست که به ازای هر ۹۰ دقیقه کار جدی و متمرکز، یک زنگ تفریح ده دقیقه‌ای اینترنتی به خودتان بدهید.

۲- برای خودتان اصولی داشته باشید

شما هر غذایی نمی‌خورید، هر لباسی نمی‌پوشید، به هرجایی رفت و آمد نمی‌کنید. در اینترنت هم باید همین ضابطه‌مندی را داشته باشید.

?مثلا چند اصل پیشنهادی که خودم کمابیش رعایت می‌کنم: (۱) پیام‌رسان‌ها در خدمت ارتباط من با آشنایان و مشتریان هستند (۲) تنها برای دیدن مطالبی وقت می‌گذارم که ارتباط مستقیمی با رشد فردی، فکری یا شغلی من داشته باشد (۳) عضو هیچ کانال خبری نیستم (۴) حین رانندگی، اینترنت موبایلم خاموش است و صوت‌های انگیزشی و آموزشی گوش می‌دهم.

۳- یک «به من چه» ارزشمند

وقتی به یک خبر جنجالی می‌رسید، یک ویدئوی جنجالی برای دیدن به شما پیشنهاد می‌شود، می‌خواهید با کاربران دیگر وارد بحث و احیانا جنگ شوید، این سوال ارزشمند را از خودتان بپرسید: واقعا به من ربطی دارد؟ چه چیزی به دست می‌آورم؟ اگر این خبر را ندانم و نخوانم چه چیزی از دست می‌دهم؟

?راه حل پیشنهادی: در طول روز ده‌ها و صدها بار با مطالبی برخورد می‌کنیم که حقیقتا ارزش توجه ندارند. با یک «این نیز بگذرد» ساده، وقت و انرژی و اعصاب ما به هدر نخواهد رفت. تنها با عبور از امواج زودگذر و کف‌آلود روزمرگی است که به عمق دریایی عمیق و آرام خواهیم رسید و گنج‌های بسیاری در درون خود خواهیم یافت که منتظر ما هستند.

۴- اخبار ممنوع، به‌ویژه اول صبح و آخر شب

سال‌هاست که اصلا اخبار نمی‌خوانم و نمی‌بینم و قبلا هم چندبار در یادداشت‌هایم این مساله را بیان کرده‌ام. پیگیری اخبار (که تمرکز آنها بر کمبود و بدبختی و مشکلات و رویدادهای ناگوار است) سلامتی، آرامش، شادی، ارتباط مناسب با خانواده و … را یک‌به‌یک از شما خواهد گرفت.

? اگر نمی‌توانید این عادت را ترک کنید، آن را کم کنید. دست‌کم پس از بیدارشدن و پیش از خواب آخر شب، اخبار را کنار بگذارید تا هم روزتان را بهتر شروع کنید و هم از خواب شیرین‌تری بهره‌مند شوید.

*

علی بابا، چهل دزد (باورها و عادت‌های نادرست) و گنج درون غار همگی خود ماییم. انتخاب نیز با خود ماست.


 

دیدگاهتان را بنویسید