دو اشتباه وحشتناک من که امیدوارم شما آنها را مرتکب نشوید (بخش ۱)

سال‌ها برای شرکت‌ها و موسسات آموزشی کار کرده‌ام و به‌نوعی کارمند بوده‌ام. یکی از بزرگترین اشتباهات من در دوران کارمندی آن بود که هرجا کتاب یا مقاله‌ای درباره‌ی بازاریابی می‌دیدم آن را به کناری می‌گذاشتم. احساس نیاز نمی‌کردم. با خودم می‌گفتم لابد بازاریابی یک مجموعه از ترفندهایی است که به‌زور کالا یا خدماتت را به دیگران بفروشی!

مانند بسیاری گمان می‌کردم که تنها کاری که یک کارخانه، شرکت یا مجموعه خدماتی باید بکند این است که کالا یا خدمات بسیار خوبی داشته باشد. مشتری خودش می‌آید. گمان می‌کردم که فروشندگی یک امر ذاتی است. فروشندگی یعنی پرچانگی و چرب‌زبانی و … و من هم که اهل این کارها نیستم.

حتی زمانی که برای مشتریانم در شهر دبی وب سایت طراحی می‌کردم فقط توجهم به گرافیک و استفاده از جلوه‌های حرکتی فلش و کارهایی نظیر آن بود و کوچکترین توجهی به این نداشتم که وب سایت باید آمادگی اجرای طرح‌های بازاریابی را داشته باشد. اصلا برایم مهم نبود. برای مشتریان من هم مهم نبود. آنها هم با بازاریابی بیگانه بودند و عموما دانش به‌روز نداشتند. به همین دلیل کسب و کار و #وب سایت آنها نمی‌توانست خیلی موفق باشد و یا تعطیل میشد یا بلااستفاده و فاقد بازدید. همین الان هم بسیاری از طراحان وب و صاحبان شرکت‌ها، تفکری مانند تفکر قدیمی من دارند.

پنج سال پیش که به ایران برگشتم به اصرار دوست خوبم توحید صادق نژاد که یک مشاور برجسته‌ی بازاریابی و فروش است شروع به مطالعه در این زمینه کردم و قدم به قدم متوجه باورهای اشتباه خودم شدم.

مفاهیم زیادی را فرا گرفتم. استارتاپ، نوشتن مدل کسب و کار، هدف‌گذاری، تعیین استراتژی، مفاهیم بازاریابی آنلاین، دیجیتال مارکتینگ … و ده‌ها نکته مهم دیگر را مطالعه کردم.

در طول دو سال شاید بیش از ۵ میلیون تومان بسته‌های آموزشی بازاریابی، رشد شخصی، کسب و کار آنلاین و …. خریدم. در حقیقت روی خودم سرمایه‌گذاری کردم. از سایت‌هایی مانند مدیر سبز مطالب بسیار مفیدی درباره‌ی بازاریابی فرا گرفتم.

یکی از دستاوردهای این مطالعات، تغییر عمیق دیدگاه من درباره‌ی طراحی وب سایت بود. آن دیدگاه را به شما هم می‌گویم:
«وب سایت هر شرکتی باید در خدمت سیاست‌های بازاریابی آن شرکت باشد. اگر بازاریابی نمی‌دانید، شکست وب سایت شما نیز حتمی است.»

به همین دلیل است که سال‌هاست وب سایت‌های مشتریانم را فقط با وردپرس طراحی کنم. چون ابزارهای بسیاری برای پیاده‌کردن برنامه‌های بازاریابی دارد.

اگر می خواهید کسب و کار موفقی داشته باشید، اشتباه مرا تکرار نکنید. باور کنید که:
فروشندگی آموختنی است
بازاریابی آموختنی است
موفقیت هم آموختنی است.

بخواهید، بیاموزید و موفق شوید.


دیدگاهتان را بنویسید