اسکرین شات چیست و چگونه آن را برای دیگران ارسال کنیم؟

اسکرین شات چیست؟

اگر با یک شرکت یا شخص متخصص امور کامپیوتری صحبت کنید ممکن است به شما بگوید یک اسکرین شات از مشکل خودت برای من بفرست و شما بگویید: هان؟! چی بفرستم؟

گاهی لازم می‌شود از مطلبی روی صفحه کامپیوتر خود (بدون دوربین و موبایل) عکس بگیریم و برای دیگران بفرستیم. به تصویری که از صفحه‌ی کامپیوتر می‌گیریم اسکرین شات Screen Shot گفته می‌شود. تا چند دقیقه دیگر شما هم می‌توانید اسکرین شات تولید کنید و برای دیگران بفرستید.

چگونه اسکرین شات بگیریم؟

بدون این که نیاز به دوربین عکاسی یا موبایل باشد، از روی صفحه‌کلید کامپیوتر دکمه پرینت اسکرین PrtSct را ‌می‌زنیم. (این دکمه معمولا بالای صفحه کلید در نیمه سمت راست قرار دارد.)

سپس یک برنامه گرافیکی مانند فتوشاپ یا یک برنامه ساده مانند نقاشی Paint را باز می‌کنیم و گزینه Paste را می‌زنیم. همچنین می‌توانیم دکمه کنترل Ctrl را نگه داریم و حرف V انگلیسی را بزنیم. این تصویر را با یک نام مثلا test.jpg ذخیره می‌کنیم. اسکرین شات آماده است.

 

حتما سری به این بخش هم بزنید: دوره رایگان کسب و کار آنلاین

 

چگونه اسکرین شات را ارسال کنیم؟

همیشه شبکه‌های اجتماعی روی کامپیوتر در دسترس نیستند و ممکن است مخاطب ما هم دسترسی به این شبکه‌ها نداشته باشد.

بنابراین اسکرین شات را در یک سایت مجانی آپلود تصاویر، ارسال می‌کنیم. سایت‌های بسیار زیادی برای آپلود (بارگذاری) تصاویر وجود دارند که البته هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر امروز کار می‌کنند فردا ف-ی-ل-ت-ر نشده باشند!

با این حال دو مورد از آنها عبارتند از:

http://tinypic.com/
هم عکس و هم ویدئو را بارگذاری می‌کند.

https://prnt.sc/
عکس بارگذاری می‌کند.

پس از بارگذاری عکس، خود آن وب سایت یک نشانی ساده مثلا tinypic.com/t4JGHDgfh49 تولید می‌کند و به ما می‌دهد. آن نشانی را برای دیگران می‌توانیم بفرستیم. آنها هم با کلیک روی نشانی، عکس یا ویدئو را خواهند دید.

 

شاید علاقه‌مند باشید: سی راهکار واقعی کسب درآمد از طریق کامپیوتر و اینترنت

 

کاربردها و مزایای این روش چیست؟

۱- نیازی نیست از صفحه کامپیوتر خود با موبایل یا دوربین عکس بگیریم.

۲- وقتی موبایل ما اشکالی داشته باشد، به اینترنت متصل نباشد یا دوربین خوبی نداشته باشد، تهیه اسکرین شات و آپلود آن، تنها انتخاب ممکن است.

۳- هیچ هزینه‌ای برای آپلود عکس و ویدئو نمی‌پردازیم.

۴- هر عکسی را می‌توانیم با این روش در وبلاگ یا وب سایت خود بگذاریم، بدون اینکه فضایی در سایت یا وبلاگ مصرف شود.

۵- مشخص نمی‌شود که چه کسی این عکس را منتشر کرده است.

۶- نشانی تولیدشده را می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

۷- برای مواردی که کامپیوتر ما نیاز به رفع اشکال دارد و شرکت‌های خدماتی یا مشاوران کامیپوتری، «اسکرین شات» می‌خواهند، یعنی می‌گویند از مشکل عکس بگیرید و ارسال کنید، این روش کار ما را بسیار آسان می‌کند.

 

با گوشی و تبلت چگونه اسکرین شات بگیریم و ارسال کنیم؟

در بیشتر گوشی‌ها یا تبلت‌های هوشمند اندرویدی با لمس قسمت بالای صفحه، میان‌برهای گوناگونی ظاهر می‌شود که یکی از آنها با نام Capture مربوط به گرفتن اسکرین شات از صفحه موبایل یا تبلت است. سپس می‌توانیم تصویر را در گالری گوشی ذخیره کنیم و با برنامه‌های ارتباطی گوناگون مانند واتساپ آن را برای مخاطب خود ارسال نماییم.

همچنین گرفتن هم‌زمان دکمه Power و Home یا دکمه کاهش صدا (Volume Down) و Home در بیشتر گوشی‌های اندرویدی منجر به گرفتن اسکرین شات می‌شود.

در گوشی iPhone یا تبلت iPad هم گرفتن هم‌زمان دکمه Power و دکمه Home از صفحه اسکرین شات تهیه می‌کند و تصویر را به بخش Photos ارسال می‌کند.


22 دیدگاه دربارهٔ «اسکرین شات چیست و چگونه آن را برای دیگران ارسال کنیم؟;

  1. باسلام وتشکر فراوان، راهنمایی کاملی بود. زحماتی که در راستای آگاهی بخشی وآموزش میکشید جای تقدیر وتشکر دارد.

    پاسخ
      • سلام و ممنون خیلی استفاده کردم البته برای کامپیوتر ولی هنوز روی گوشی نتونستم پیدا کنم و امتحان کنم …..برای اولین باره که در نظر سنجی شرکت میکنم و بزرگترین هدیه یادگرفتن مطلبه ……از شما ممنونم که اینقدر ساده گفتید اسکرین شات رو و پیچیده نگفتید …یه سوال ..چگونه میتونیم همون قسمت رو که میخواهیم تنظیم کنیم من نتونستن ادیت کنم ….

        پاسخ
  2. سلام. مطالبتون خیلی خوب ومفید بود استفاده کردم ومیدونم می تونه تو ذخیره عکسها بهم کمک کنه وامیدوارم با این روش توی فضای مجازی موفق باشم وپر بار. ببخشید یه سوال داشتم شنیدم که میگن میشه از فیلم هم اسکرین شات گرفت اگه بله چطوری؟ واگه ممکنه لطفا درمورد این موضوع هم مطلبی بزارین تا بتونیم استفاده کنیم وکمی پیشرفت داشته باشیم. باتشکر فراوان. توکلی

    پاسخ
    • سلام. سپاسگزارم. برای ویدئوها معمولا به جای اصطلاح اسکرین شات از اصطلاح اسکرین رکورد استفاده می‌کنیم. برای این کار نرم‌افزارهای متعددی مانند Camtasia داریم که روی کامپیوتر نصب کرده، از صفحه فیلم می‌گیرید. روی گوشی هم اپ‌های متعدد هستند که اگر عبارت «اسکرین رکوردر موبایل» را جستجو کنید آن برنامه‌ها را خواهید یافت. اگر هم می‌خواهید به شکل لحظه‌ای از فیلمی اسکرین شات بگیرید کافیست فیلم را نگه دارید و به روشی که در همین مقاله گفته‌ایم اسکرین شات بگیرید.

      پاسخ
  3. سلام ممنون خیلی کاربرد دارد خصوصاً برای بایگانی رسید قبوض خدماتی و وجوهی که در خرید های اینترنتی و کارت به کارت بانکی پرداخت می شود باز هم ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
  4. اره درسته، من برای اکسیژن شان همیشه دکمه خاموش روشن و دکمه کاهش صدای گوشیم رو همزمان می گیرم و عکس از صفحه گرفته میشه! به همین راحتی.

    پاسخ
  5. ممنونم ازراهنمایی خوبتون. همیشه من اینکارراانجام میدادم ولی اسمش رانمیدونستم والآن به راحتی راهنمایی شما متوجه شدم.ممنونم که شما هستید کمال تشکررادارم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید