سرقت گوشی موبایل چقدر می‌تواند برای ما دردسر ایجاد کند؟

سرقت گوشی موبایل فقط ضرر مالی ندارد

روزگاری بهترین گوشی‌های موبایل فقط برای سه کار قابل استفاده بودند: تماس تلفنی، پخش آهنگ‌های بسیار ابتدایی و استفاده به جای گوشت‌کوب. ولی امروزه که گوشی‌های موبایل، تقریبا نزدیک‌ترین همراه بسیاری از مردم شده‌اند، گم‌کردن آنها چیزی بسیار بیشتر از قیمت گوشی، باعث ضرر و زیان خواهد شد.

این هم فهرستی از بعضی از دردسرهایی که پیش خواهد آمد

۱- تلگرام، واتساپ، وایبر … شما به دست دیگران خواهد افتاد. تمام گفتگوهای عمومی و خصوصی شما، تصاویری که با اقوام رد و بدل کرده‌اید، عکس و شماره دوستان شما … همگی در اختیار سارق محترم قرار می‌گیرد.

۲- اگر در شبکه‌های اجتماعی عضو باشید و آنها را طوری تنظیم کرده باشید که نیاز به واردکردن رمز نداشته باشد (که معمولا همینطور است)، کسی که گوشی شما را در اختیار دارد، به اینستاگرام، فیسبوک، تویتر، لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی شما دسترسی پیدا می‌کند و فقط خدا می‌داند که این کار چه عواقبی ممکن است برای شما داشته باشد.

۳- اگر ایمیل‌های خود را با اپلیکیشن‌های ایمیل، روی گوشی نگاه می‌کنید، ایمیل‌های شما هم به‌سادگی در دسترس دیگران قرار می‌گیرد و اگر ایمیل‌های کاری و شرکتی هم در این فهرست باشند، می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد، در حدی که نتوانید جبرانش کنید.

۴- فهرست مخاطبان شما ظرف چند ثانیه در دسترس سارق قرار می‌گیرد. اگر شما فرد مشهوری هستید (مثلا سیاستمدار، بازیگر، ورزشکار …) و در فهرست تماس‌های خود، افراد مشهور فراوانی دارید، همین فهرست مخاطبان شما ارزش بسیار زیادی برای سارق خواهد داشت.

۵- اگر کارهای بانکی خود را هم با گوشی انجام می‌دهید و رمزهای ورود به حساب بانکی خود را در گوشی ذخیره کرده‌اید، حقیقتا جای دست‌مریزاد دارد و می‌توانید منتظر خالی‌شدن حساب بانکی خود هم باشید.

۶- اگر تصاویر و ویدئوهای خانوادگی مانند عروسی و جشن تولد و … هم دارید که دیگر بدتر!

خلاصه کنم، همانطور که برای رانندگی دوره می‌بینید که به خودتان و دیگران صدمه نزنید، برای استفاده از گوشی و تبلت هم نیاز به مهارت هست. زمانی که یک گوشی هوشمند می‌خرید، موظف هستید که اطلاعات خود را تا حد ممکن افزایش بدهید تا برای خودتان و دوستان و اطرافیانی که دارید، مشکلی ایجاد نشود.

اما سوال اینجاست که چه کنیم تا ضررهای سرقت گوشی موبایل به حداقل برسد؟

۱- اگر از آن افراد حواس پرتی هستید که گوشی خود را دائم این طرف و آن طرف جا می‌گذارند، یک گوشی خیلی ارزان برای ارتباط داشته باشید و وقتی به خیابان می‌روید فقط از آن گوشی استفاده کنید. باور کنید دو ساعت بیرون باشید و تلگرام خود را نبینید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. گوشی پیشرفته خود را هرجایی نبرید. یادتان باشد که گم‌شدن گوشی هوشمند شما، نه‌تنها خود شما، بلکه دوستان شما را هم ممکن است دچار دردسر کند. بنابراین باید به حریم خصوصی دوستان خود نیز توجه داشته باشید و کاملا مراقب باشید.

۲- حتما، حتما و حتما باید ورود به گوشی شما نیاز به رمز داشته باشد. ببینید گوشی شما چه امکاناتی برای رمزگذاری و قفل‌کردن صفحه دارد و از آن استفاده کنید. اگر رمز ورودی گوشی شما، عبارات پیش‌پا‌افتاده‌ای مثل شماره موبایل یا تاریخ تولد یا اسم فرزند شماست، انگار که رمز نگذاشته‌اید!

۳- تا حد امکان، اپلیکیشن‌های ارتباطی در گوشی خود نداشته باشید. من ۲۰ سال است مدرس و مشاور کامپیوتر هستم، ولی روی گوشی من هیچ برنامه‌ای نصب نیست. تلگرام و اینستاگرام و ایمیل و … را با کامپیوتر در منزل یا محل کار استفاده می‌کنم. در فاصله بین منزل تا محل کار یا حین رانندگی هم هیچ کاری با گوشی ندارم. اگر هم نیاز به عکاسی داشته باشم، دوربینم را همراه می‌برم. شما هم اگر مجبور نیستید، فقط ضروری‌ترین برنامه‌ها را در گوشی داشته باشید و بقیه را با کامپیوتر خود مورد استفاده قرار دهید.

۴- تصاویر و ویدئوهای گوشی خود را به طور منظم، مثلا آخر هفته‌ها به کامپیوتر یا فلش مموری یا یک هارد اکسترنال انتقال بدهید تا تصاویر خصوصی شما در گوشی باقی نماند.

۵- در فاصله‌های زمانی منظم، مثلا هفته‌ای یکبار یا ماهی یکبار، از شماره تماس‌های گوشی خود یک پشتیبان (backup) بگیرید و آنها را در جایی مثل فلش مموری، هارد اکسترنال یا کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

۶- اگر اپلکیشن‌هایی که استفاده می‌کنید خودشان قابلیت رمزگذاری دارند حتما این کار را بکنید. مثلا برای ورود به تلگرام رمز بگذارید که کسی نتواند بدون رمز، وارد تلگرام شما شود.

۷- اگر در تلگرام خود گفتگوهایی دارید که حاوی اطلاعات بانکی، رمز ورود، مطالب یا تصاویر خصوصی هست، در اسرع وقت آنها را پاک کنید.

۸- روش‌های رمزگذاری قدرتمند را یاد بگیرید. قبلا در این باره یک ویدئوی آموزشی ساخته‌ام.

۹- روی گوشی خود آنتی ویروس داشته باشید. برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند مانند یک سارق وارد گوشی شما شوند و اطلاعات گوشی شما را سرقت کنند. وجود یک آنتی‌ویروس می‌تواند مانع آنها شود.


دیدگاهتان را بنویسید