چرا بعضی از مردم همیشه گرفتارند؟

حتماً از خودتان پرسیده‌اید که چرا بعضی از مردم همیشه گرفتارند و هرچه می‌دوند و تلاش می‌کنند، بدبختی و مصیبت دست از سر آن‌ها برنمی‌دارد؟ پس عدالت خداوند کجاست؟ این چه جامعه‌ای است و …
من هم چنین پرسش‌هایی داشته‌ام. ولی پس از مدت‌ها مطالعه و آموختن، فهمیده‌ام که راز بزرگی در زندگی هست و آن هم این است که زندگی هریک از ما، نتیجه‌ی باورهای ماست.

باور، عمیق‌تر از فکرکردن عادی یا لقلقه‌ی زبان است؛ مثلاً اگر شما بگویید من خیلی پول دوست دارم، ولی ته دلتان باور داشته باشید که پول سبب گرفتاری است، خداوند آدم‌های ثروتمند را دوست ندارد، همه‌ی ثروتمندها کلاه‌بردار هستند … امکان ندارد خیلی ثروت جذب کنید. باور شما، مانع جذب ثروت به سمت شما می‌شود.

اگر بگویید دوست دارم خوشبخت شوم، موفق شوم، سالم باشم، ولی خوشبختی و ثروت و تندرستی و شادی دیگران حرص شما را دربیاورد، راهی به‌سوی این ویژگی‌های خوب نخواهید داشت. اگر باور داشته باشید که خدا برای من فقر و بدبختی خواسته، جهان نیز فقر و بدبختی را به سمت شما سرازیر خواهد کرد.

اگر باور قلبی داشته باشید مردها غیرقابل‌اعتماد هستند شوهر خوبی نصیبتان نخواهد شد و اگر باور قلبی داشته باشید زن‌ها چیزی نمی‌فهمند، زنی نصیب شما می‌شود که با ندانم‌کاری، آزارتان خواهد داد.

اگر می‌خواهیم خوبی ببینیم، باید باور داشته باشیم که در جهان خوبی هست. اگر ثروت می‌خواهیم، باید باور داشته باشیم که ثروت، ارجمند است؛ مثلاً وقتی یک خودروی گران‌قیمت می‌بینیم باید برای صاحبش آرزوی برکت بیشتر بکنیم نه این‌که ته دلمان او را فحش بدهیم، اگر آدم سالم یا خوشحال می‌بینیم به‌جای این‌که بگوییم معلوم است این‌که غصه‌ای در زندگی نداشته، تحسینش کنیم که باورهای سالم دارد …اگر شخص موفقی می‌بینیم باید خوشحال شویم، نه این‌که حسادت کنیم.

تکرار می‌کنم: جهان هریک از ما، آیینه‌ی کامل باورهای ماست. آیینه‌ات را صیقلی کن، خواهی دید جهان چگونه به تو پاسخ می‌دهد. (این امر نیازمند تمرین مستمر است و انتها ندارد.)

پرسش مهم: چگونه این باورهای ریشه‌ای را بشناسیم و آن‌ها را درمان کنیم؟

پاسخ: با خودشناسی و خودسازی.
نخستین گام این است که بپذیریم ما مسئول صددرصد وضعیت فعلی زندگی خود هستیم و باورهای درست و نادرست ما، وضعیت فعلی زندگی ما را رقم‌زده‌اند. پذیرش چنین مسئولیتی جرئت زیادی می‌خواهد. وقتی مسئولیت را بپذیریم، خودبه‌خود در مسیر پیشرفت قرار می‌گیریم و کتاب‌ها و دوره‌های مناسب را جذب و کشف خواهیم کرد.


دیدگاهتان را بنویسید