دیدگاه‌های نادرست که در طراحی وب سایت داشته‌ام

اولین بار که اقدام به طراحی وب سایت کردم زمستان ۱۳۸۲ بود. مدیر اجرایی یک مرکز آموزش پزشکی هومیوپاتی در دهکده‌ی دانش دبی (Dubai Knowledge Village) شده بودم و تقریباً تمام کارهای اجرایی بر عهده‌ام بود. آماده‌سازی و صفحه‌آرایی و چاپ جزوات، تهیه‌ی CDهای آموزشی، کارهای متنوع دیگر و طراحی وب سایت.

من کامپیوترکار قابلی بودم، ولی با طراحی وب سایت آشنایی نداشتم. درنتیجه به شکل خودآموز، با نرم‌افزار مایکروسافت فرانت‌پیج Microsoft FrontPage یک وب سایت ساختم.

آن تجربه باعث شد جرئت پیدا کنم و برای چند شرکت دیگر در دبی هم وب سایت‌هایی درست کنم. بسته‌ی آموزشی فلش لیندا (lynda.com) را تهیه کردم و با نرم‌افزار ادابی فلش (Adobe Flash)، انیمیشن‌هایی برای صفحه‌ی اول وب سایت‌ها درست می‌کردم و خیلی لذت می‌بردم که طرحی خیلی زیبا و حرفه‌ای ساخته‌ام … ولی اشتباه می‌کردم.

اشتباه بزرگ

اشتباه اصلی من در آن زمان این بود که فکر می‌کردم طراحی یعنی ظاهر. این اشتباه را همین‌الان، افراد بسیار زیادی مرتکب می‌شوند و این را از نوع پرسش‌های مخاطبان کانال و وب سایتم درک می‌کنم.

برای همین در طول این هفته دو صوت آموزشی با موضوع اشتباهات مهلک در راه‌اندازی یک وب سایت و طراحی آن، درباره‌ی ابعاد دیگر طراحی وب سایت هم صحبت خواهم کرد. در دنیای امروز، طراحی وب سایت فقط طراحی ظاهر نیست و یک طراح، باید در پشت‌صحنه‌ی سایت به نکات فراوانی توجه کند.

یک رستوران برای موفق‌شدن علاوه بر میز و صندلی و دکور، به آشپزخانه‌ی قدرتمند و خدمت‌رسانی خیلی خوب نیاز دارد و یک خودرو خوب هم علاوه بر بدنه‌ی زیبا، نیاز به موتوری قدرتمند دارد. وب سایت هم همین‌طور است.

بنابراین اگر قصد دارید وب سایت شخصی یا شرکتی داشته باشید، لازم است با جنبه‌های مختلف ظاهر و باطن طراحی وب سایت بیشتر آشنا شوید و بدانید که در دنیای امروز، طراحی وب بسیار گسترده‌تر از جنبه‌های گرافیکی و ظاهری است.

(دهکده دانش دبی، در حال حاضر به نام پارک دانش دبی Dubai Knowledge Park شناخته می‌شود.)


دیدگاهتان را بنویسید