روش یافتن مالک یک دامنه بین المللی

چرا یافتن مالک یک دامنه ممکن است مهم باشد؟

۱- اگر بخواهید دامنه را از صاحب آن بخرید، نیاز به دانستن اطلاعات مالک آن وب سایت دارید.

۲- اگر در یک وب سایت، هیچ اطلاعی درباره مالک آن نوشته نشده باشد و شما بخواهید به آن وب سایت اطمینان کنید، به این روش می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۳- استفاده از whois باعث می‌شود بتوانید بفهمید که دامنه چقدر قدمت دارد و تا چه زمانی در اختیار مالک فعلی آن خواهد بود.

۴- اگر یک مشاور یا طراح وب، قرار بوده دامنه را برای شما ثبت کند، می‌توانید بفهمید که آیا دامنه را به اسم شما ثبت کرده و اکنون شما مالک هستید، یا این که دامنه را به اسم خودش گرفته. اگر حالت دوم باشد، متاسفانه شما مالک نیستید. (مثل آن که سیم کارت گوشی تلفن در اختیار شما باشد، ولی به نام شخص دیگری باشد.)

نکات مهم تکمیلی برای ویدئوی بالا

۱ – برای این که یک دامنه بین‌المللی، یعنی دامنه‌ای را که پسوندی مانند com، net، org و … دارد از نشانی گفته شده در ویدئوی بالا یعنی whois.com/whois استفاده می‌کنیم.

۲- این نشانی فقط برای دامنه‌های کشورهای معدودی قابل استفاده است. (مثلا us، uk و …) ولی برای دامنه‌های بیشتر کشورهای دنیا قابل استفاده نیست. مثلا با این نشانی مالک یک دامنه ir را نمی‌توانید پیدا بکنید.

۳- نشانی که برای شما نمایش داده می‌شود، ممکن است صحیح نباشد. یعنی ممکن است ثبت‌کننده به‌اشتباه یا از روی عمد، بعضی اطلاعات را به شکل نادرست نوشته باشد. ولی تنها موردی که حتما درست است، ایمیل ثبت کننده وب سایت است. مثلا گاهی ممکن است یک شخص ساکن ایران، نشانی خارج از ایران برای ثبت استفاده کرده باشد تا مانع برخی از تحریم‌های احتمالی شود.

۴- شاید زمانی که از whois استفاده می‌کنید، با پیامی مواجه شوید که نشان دهد اطلاعات آن دامنه قابل دیدن نیست. این مساله به این معنی است که ثبت‌کننده دامنه، هزینه‌ای اضافی بابت مخفی‌بودن (privacy) اطلاعات پرداخت کرده است. در چنین حالتی شما قادر به دیدن اطلاعات شخص مالک نخواهید بود و به جای آن، نشانی سایتی را خواهید دید که کار ثبت را برای مالک انجام داده است.

 

دامنه چیست؟

همانطور که در ویدئوی آموزشی قبلی گفته ام، به زبان ساده دامنه بخشی از نام وب سایت است که فاقد www است. مثلا kavianionline.com یا google.com و موارد نظیر آن.

برای یافتن مالک دامنه ir به این مقاله مراجعه کنید.


2 دیدگاه دربارهٔ «روش یافتن مالک یک دامنه بین المللی;

  1. سلام ، وقت بخیر
    اگر متوجه بشیم که متاسفانه دامنه رو شرکت طراحی سایت به نام خودش ثبت کرده چیکار باید بکنیم؟ لطفا در این مورد بنده رو راهنمایی کنید.
    باسپاس

    پاسخ
    • با سلام. اگر دامنه بین المللی مثل com باشه بهترین راه اینه که به کم‌هزینه‌ترین شکل ممکن مصالحه کنید و دامنه رو به نام شما کنند. چون مراجع بین المللی فقط ایمیلی رو که دامنه باهاش ثبت شده به رسمیت می شناسند و هرکسی مالک اون ایمیل بشه، در اصل مالک دامنه است. اگر دامنه ir و مثلا شرکتی باشه، شاید با مراجعه به سایت nic.ir و طرح مساله، بتونید از اونها کمک بگیرید تا به شما در پس گرفتن دامنه کمک کنند. در هرحال دقت کنید که مالک دامنه کسی است که دامنه رو ثبت کرده و به دنبال کم‌هزینه‌ترین و دوستانه‌ترین راه برای انتقال باشید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید