مسی یا رونالدو

به عنوان یک مشاور امور کامپیوتری، به تجربه دریافته‌ام که معمولا دو نوع مساله در کار من وجود دارد:
مسائل تکراری که حتی لازم نیست به راه حل فکر کنم و با سرعت بسیاربالا آنها را برطرف می‌کنم. این کار باعث تعجب دیگران می‌شود و منزلت مرا به عنوان یک کامپیوترکار خبره در نگاه دیگران بالا می‌برد، ولی برای خودم ارزش خاصی ندارد.
نوع دوم اما، مشکلات تازه و نفس‌گیر هستند. مشکلاتی که باید با آنها درگیر شد، آزمایش و خطا کرد، مقالات اینترنتی را زیر و رو کرد … این دسته از مسائل و موانع هستند که وقتی آنها را حل می‌کنم یک پله از جایی که هستم بالاتر می‌روم. اصولا اگر این مسائل سخت نبودند، من هیچوقت پیشرفت نمی‌کردم و همیشه یک کامپیوترکار مبتدی باقی می‌ماندم.
*
شاید برای بعضی، وجود موانع و مشکلات زندگی، بی‌معنا باشد و بپرسند چرا زندگی باید این همه مساله داشته باشد؟ ولی از این زاویه هم ببینیم که ظهور مسی و رونالدو در یک زمان، نه مشکل، که نعمتی برای هریک از آنها بوده و باعث شده آنها تا این حد پیشرفت بکنند. رقیب خوب، باعث شکوفاشدن انگیزه‌ها و استعدادها می‌شود. رقیب توانا، مساله و مشکل نیست. بلکه اگر دیدگاه درستی داشته باشیم یک نعمت است.
*
مردمی را می‌شناسم که به‌اشتباه دعا می‌کنند که خدایا کاش اصلا مشکلی در زندگی نداشته باشیم. در حالی که اصولا قرار نیست زندگی بدون مشکل باشد. خداوند به هیچکس قول زندگی بدون مشکل را نداده است. زندگی هریک از ما، مجموعه مسائلی است که باید حل بکنیم. اگر در حال حاضر هر موفقیتی کسب کرده‌ایم و به هر درجه‌ای از اعتماد به نفس رسیده‌ایم، حاصل مشکلاتی بوده که حل کرده‌ایم.
*
یکی از چیزهایی که حال خوب ما را تقویت می‌کند، داشتن این دیدگاه است که مسائل زندگی، دوستانی هستند که برای قدرتمندکردن و پیشرفت ما آمده‌اند.


دیدگاهتان را بنویسید