رشد شخصی و کسب و کار آنلاین

رابطه رشد شخصی و کسب و کار آنلاین

جک کانفیلد، یکی از مربیان مشهور موفقیت در دنیا و نویسنده‌ی کتاب «سوپ جوجه برای روح» درآمد چند میلیون دلاری در سال دارد و در بعضی کتاب‌های خود، درآمدهای عظیم و حق مشاوره و سخنرانی‌اش را شرح می‌دهد. ولی شاید ندانید که در پشت این کسب‌وکار بزرگ، یک دفتر کوچک و یک گروه دو سه‌نفره هست. نه بیشتر؛ یعنی خود کانفیلد و یکی دو کارمند که آن‌ها هم معمولاً به شکل دورکاری و بدون حضور در دفتر، کارها را اداره می‌کنند.

مَت مولِنوِگ، بنیان‌گذارِ جوانِ موفق‌ترین برنامه‌ی طراحی وب سایت در دنیا (وردپرس)، شرکتی دارد که در حال حاضر ارزش آن یک میلیارد دلار است. در دفتر این شرکت، هیچ کارمندی حضور ندارد! مت و همکارانش در سراسر دنیا، به شکل اینترنتی پروژه‌ها را پیش می‌برند و خود مت هم معمولاً در خانه یا هرکجا که دلش بخواهد پروژه‌ها را انجام می‌دهد.

کسب‌وکار آنلاین، شیوه‌ی روز کسب درآمد در دنیاست. اگر شما همچنان به فکر سرمایه‌گذاری‌های عظیم، وام‌های کلان، خرید زمین‌های بزرگ، اجاره‌های سنگین، شرکت‌هایی با کارمندان فراوان و مبلمان آن‌چنانی، خرید ماشین‌آلات سنگین … هستید -که البته به جای خود باارزش و محترم هستند- مدل کسب و کاری در ذهن دارید که مربوط به چند دهه و حتی چند سده‌ی قبل است.

من و بسیاری از مردم در سراسر دنیا هم چندین سال است از همین سبک زندگی استفاده می‌کنیم. البته قبلاً اینترنت پرسرعت قابل حمل در دسترس نبود که اکنون این مشکل هم حل شده است. عکس بالا دفتر سیار من است. یک لپ‌تاپ، یک مودم سیار و یک گوشی موبایل ساده که از آن فقط برای تماس تلفنی و ضبط کردن صوت‌های آموزشی استفاده می‌کنم. البته برای تکمیل عکس، یک حافظه‌خوان (memory reader) و یک ماوس هم اضافه کرده‌ام که قاب تصویر قدری پر شود!

بنابراین اگرچه یک دفتر کار هم دارم، لازم نیست برای کار، حتما به آنجا بروم. چون دفتر سیار من، همیشه در خدمت من است. من هم مانند مردمان بسیاری در دنیا که ظرفیت‌های خود و امکانات اینترنت را جدی گرفته‌اند، بیش از دوسوم اوقات در خدمت خانواده‌ام هستم. هر ساعتی که بخواهم کارم را شروع و ختم می‌کنم. دفتر سیار من، یعنی همین عکس بالا، به‌سادگی در مسافرت، در سایه‌سار یک درخت، در خانه، در شهری دیگر … همراهم است و هیچ زحمتی برایم ندارد. حتی در مسافرت هم که یک ایده‌ی صوتی خوب به ذهنم برسد به‌سادگی آن را با گوشی موبایلم ضبط می‌کنم و برای شما در کانال و وب سایت می‌گذارم.

آیا پزشک، وکیل، نویسنده، مترجم یا مشاوری را که تنها سرمایه‌ی ظاهری‌اش یک قلم و کاغذ یا کامپیوتر باشد دیده‌اید؟ حتماً دیده‌اید. بقیه‌ی این کسب‌وکار، خود آن شخص و مهارت‌ها و تجربیاتش است. آیا دفتر سیار من در عکس بالا سرمایه‌ی زیادی است؟ بسیاری از شما وسایلی گران‌بهاتر و بهتر از من دارید، ولی شاید درآمدی از این وسایل عاید شما نشود. تنها تفاوت این است که من بیشتر از آنچه که خرج وسایلم بکنم، خرج توسعه‌ی مهارت‌های شخصی‌ام می‌کنم و افرادی مانند جک کانفیلد یا مت مولنوگ که بسیاربسیار موفق هستند، ده‌ها برابر امثال من، رشد شخصیِ خود را جدی می‌گیرند.

شاید شما هم از این سبک زندگی بدتان نیاید. دراین‌باره در بخش رشد شخصی وب سایتم مطالبی نوشته‌ام و باز هم بیشتر خواهم نوشت.


دیدگاهتان را بنویسید