اسرار سلامتی من در ۱۵ سال اخیر

در پانزده سال گذشته، سه عدد استامینوفن و تعدادی آموکسی سیلین، تنها داروهای شیمیایی بوده که مصرف کرده‌ام. آن هم به اجبار و اضطرار و در شرایط ناچاری. آنتی هیستامین و خواب‌آور و کورتن و … که اسمش را هم نیاور! معتاد به هیچ چیز شیمیایی و گیاهی و دیجیتال (حتا چایی و قهوه و اینترنت) هم نیستم. سیگار و قلیان هم ابدا. حداکثر هم یک یا دو روز در سال، شاید قدری ناخوش باشم و بقیه اوقات، شکر خدا، خوبم.

می‌خواهم بدون شعاردادن و به عنوان کسی که این‌چنین زندگی می‌کند، بگویم می‌توان تا حد امکان بدون داروهای شیمیایی زندگی کرد و سالم‌تر و بهتر بود. من در دوران کودکی بارها بیمار شده‌ام و مشکلاتی مانند خون‌دماغ‌های پرتکرار داشته‌ام. در دورانی از زندگی هم بسیار بدبین و منفی‌نگر بوده‌ام و این نشاط و انرژی که اکنون دارم، امری ارثی و مادرزادی نیست، بلکه با کوشش و تغییر دیدگاه و سبک زندگی به دست آمده است. بنابراین می‌خواهم بگویم می‌توان گذشته را کناری گذاشت و بهتر زندگی کرد. در مورد من صدق کرده، برای همه می‌تواند صدق کند. این هم برخی تجربیات شخصی من (فهرست زیر به ترتیب اهمیت نیست):

۱- اصلا به بیماری فکر نکنید. تمرکزتان روی تندرستی و زندگی باشد. به طور کلی چیزهای منفی را نادیده بگیرید و بر چیزهای مثبت تمرکز کنید. کلام‌تان مثبت باشد. با افراد مثبت نشست و برخاست کنید. مثبت بگویید. مثبت بشنوید.

۲- دلیلی ندارد برای سردرد و کم‌خوابی و پرخوابی و اشتها و هضم غذا و … مرتب قرص و دارو بخورید. روش‌های طبیعی درمان را بیاموزید. (مراقبه، یوگا، درمان‌های انرژیک مانند EFT). از روش‌های درمانی مکمل مانند طب سوزنی و هومیوپاتی بهره ببرید.

۳- سالم بخورید و سالم زندگی کنید. از خوراکی‌های گیاهی بیشتر استفاده کنید.

۴- با شناخت بیشتر خودتان، کار مورد علاقه خود را بیابید و برای آن وقت بگذارید. این کار می‌تواند هرچیزی باشد. نوازندگی، شیرینی‌پزی، خیاطی، کشت گل و گیاه، خواندن آواز، گل‌آرایی، مکانیکی، نویسندگی، رانندگی کامیون، تدریس، … کارکردن در محیطی که به آن علاقه ندارید، بیماری‌زاست.

۵- برای بالابردن آگاهی، تلویزیون و کامپیوتر و گوشی موبایل را کنار بگذارید و قدری کتاب بخوانید. کتاب!

۶- به جای حرف‌زدن مداوم با خود، مشکلات و مسائل خود را بنویسید تا از ذهن خارج شوند. بعد بنویسید که چه چیزهایی می‌خواهید. نوشتن معجزه می‌کند، به افکار شما نظم می‌دهد و تیرگی‌های درون شما را تخلیه می‌کند. از خواسته‌ها صحبت کنید، نه از نخواسته‌ها!

۷- تماشای زیاد تلویزیون (داخلی، خارجی، ماهواره‌ای …) برای سلامتی مضر است. خود را به زندگی کم‌تلویزیون عادت دهید و برکات آن را ببینید.

۸- روزی چند دقیقه ورزش کنید. ولو چند حرکت ساده.

۹- از انرژی طبیعت بهره بگیرید. دست کم در مسیر رفتن به محل کار، با علاقه به گل و گیاه‌ها و درختان نگاه کنید. پابرهنه بر روی چمن، ساحل، بیابان … راه بروید. به درختان تکیه کنید …

۱۰- از اخبار دوری کنید. فرق نمی‌کند داخلی، خارجی، ماهواره‌ای … باشد. دانستن سرخط اخبار روز کافی است. دیدن و خواندن و شنیدن زیاد اخبار، حال آدم را بد و وقت را تلف می‌کند. (مگر اینکه تحلیل‌گر سیاسی یا اقتصادی … باشید و خبرخوانی جزئی الزامی از شغل شما باشد.)

۱۱- از زندگی برای دیگران، به میل دیگران، در رقابت با دیگران … اجتناب کنید. خودتان باشید و برای دل خودتان زندگی کنید.

۱۲- بخشنده باشید، نه ستاننده. شکرگزار باشید، نه نق‌نقو!

۱۳- ایمان به چیزی داشته باشید.

۱۴- مواظب ورودی‌های بدن باشید. دهان، بینی، چشم، گوش … شایسته‌ی دریافت بهترین خوراک‌ها هستند. اگر هنگام چیدن سیب‌زمینی حواستان به لک روی سیب‌زمینی است، موقع انتخاب موسیقی، خواندن کتاب، شنیدن اخبار، دیدن فیلم … هم هر مهملی را وارد وجود خود نکنید.

۱۵- زیستن در زمان حال را تمرین کنید.

۱۶- تا حد امکان، ساده، منظم و صادق (با خود و دیگران) باشید.

 

کتاب پیشنهادی‌:

برای تمرین زیستن در حال، کتاب «نیروی حال» نوشته اکهارت تله، ترجمه مسیحا برزگر را پیشنهاد می‌کنم.

برای مراقبه، مجموعه تمرینی دکتر دیپاک چوپرا، یا کتاب‌های دکتر جو دیسپنزا را پیشنهاد می‌کنم که از وبسایت رویال مایند قابل تهیه هستند.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید