۳۰ راهکار کسب درآمد (۱۸) بسترسازی برای دیگران

وب سایت‌های بسیار مشهور دنیا، عموماً خودشان محتوا تولید نمی‌کنند، بلکه کارشان بسترسازی برای دیگران است. یعنی فضایی فراهم می‌کنند که دیگران علاقه‌مند به حضور در آن‌ها شوند و خودشان اطلاعات تولید کنند.

ویکیپدیا (بزرگترین دانشنامه‌ی آنلاین)، آپارات و یوتیوب (اشتراک‌گذاری ویدئو)، لینکدین و فیس‌بوک و تویتر (شبکه‌های اجتماعی)، تلگرام و واتساپ و … (ارتباطی)، اینستاگرام (اشتراک‌گذاری تصویر)، آمازون (بزرگ‌ترین کتاب‎فروشی اینترنتی دنیا)، ebay (بزرگ‌ترین وب سایت خریدوفروش کالای دست‌دوم)، پرشین‌بلاگ، بلاگفا (وبلاگ‌نویسی فارسی)، گیت‌هاب (بزرگترین شبکه اجتماعی برنامه‌نویسان) … هیچ‌کدام خودشان محتوا و مقاله و اطلاعات و کالا و کتاب تولید نمی‌کنند. آن‌ها با هوشمندی فضایی فراهم می‌کنند که برای دیگران جذاب باشد و خود کاربران شروع به گذاشتن مطالب و تبادل اطلاعات بکنند.

در ایران هم وب سایت‌های زیادی به این شیوه عمل می‌کنند؛ مثلاً شبکه اجتماعی کلوب، بستری فراهم می‌کند که افراد در آن عضو شوند و با یکدیگر ارتباط داشته باشند. وب سایتی مثل کافه بازار، فضایی فراهم می‌کند که طراحان اپلیکیشن موبایل، در آن محصولات خود را برای فروش بگذارند …

این راهکار، عموماً نیاز به بودجه مناسب، برنامه‌ریزی بسیار صحیح و دقیق و شناخت بسیار خوب فضای کسب‌وکار دارد. اگر شما اطلاعات کافی درزمینهٔ کسب‌وکار و دنیای اینترنت ندارید، توصیه نمی‌کنم در چنین زمینه‌ای وارد شوید.

ولی اگر بودجه کافی دارید و امکان استفاده از نیروهای متخصص برای شما ممکن است، با تمرکز روی نیازهای جامعه، می‌توانید از راهکار ۱۸ استفاده کنید. مثلاً وب سایتی مانند نی‌نی سایت، با تمرکز بر روی نیازهای مادران جامعه، فضایی فراهم کرده است که مادرانی که فرزندان خردسال دارند باهم تبادل اطلاعات و محتوای وب سایت را غنی می‌کنند.

سی راهکار کسب درآمد وقتی به کار شما می‌آیند که (۱) به آنها علاقه داشته باشید (۲) بر رشد شخصی خود متمرکز شوید. لازم به ذکر است که هیچ روش جادویی، عجیب و سریع برای پولدارشدن از راه اینترنت وجود ندارد. کسب ثروت پایدار نیازمند خودسازی، مطالعه و پشتکار است. توصیه می‌کنم که مجموعه آموزش‌های رایگان راه‌اندازی کسب و کار آنلاین را هم حتما ببینید.


دیدگاهتان را بنویسید