فرزند زمان خویشتن باش

این روزها به افرادی که در برابر لوله‌کشی آب یا گاز، یا استفاده از شبکه برق و تلفن مقاومت داشته باشند به چشم افرادی نامتعارف نگاه می‌کنیم و نیازی هم نمی‌بینیم که دلیلی بیاوریم.

دیگر به‌زحمت می‌توان کسی را پیدا کرد که بگوید نمی‌خواهم از تلفن یا برق یا وسایل حمل‌ونقل جدید نظیر خودرو و هواپیما و … استفاده کنم. ولی فراموش نکنیم روزگاری افرادی بودند که به‌هیچ‌وجه حاضر به استفاده از خودرو یا چراغ برق نبودند و درشکه و فانوس را ترجیح می‌دادند.

افراد هوشمند، به‌جای مقاومت در برابر استفاده از علم و فناوری، سعی می‌کنند روش صحیح استفاده از آن را بیاموزند. اگر شما همچنان در برابر استفاده از اینترنت و فناوری‌های روز دنیا مقاومت می‌ورزید، بدانید که مربوط به یک نسل قبل هستید. نگاهی به کسب‌وکارهایی بیندازید که به دلیل نداشتن انعطاف، به‌سرعت در معرض نابودی هستند.

من اصلاً نمی‌گویم باید غرق در تکنولوژی و اسیر آن بود، بلکه هدفم آن است که بگویم اگر روزگاری باید کار با تلفن و اجاق‌گاز و ماشین لباسشویی و وسایل برقی را فرامی‌گرفتیم، اکنون باید در حد نیاز کار با موبایل و اپلیکیشن و اینترنت را هم بدانیم، در غیر این صورت به‌سرعت میدان رقابت را به دیگرانی واگذار خواهیم کرد که آمادگی و انعطاف بیشتری برای به‌روز شدن و به‌روز ماندن دارند.

مدیران یا متفکرانی را دیده‌ایم که با صراحت و افتخار از این صحبت می‌کنند که کار با کامپیوتر و اینترنت را نمی‌دانند. به نظر من زیستن در دنیای گذشته، افتخاری ندارد. شخص می‌تواند ساده‌زیست باشد، در روستا یا شهرستان هم زندگی کند، ولی از دانش روز دنیا نیز آگاهی کافی داشته باشد و این موارد منافاتی با هم ندارند. به فرمایش امام علی، آدمی باید فرزند زمانه‌ی خویش باشد.


دیدگاهتان را بنویسید