آداب حضور در شبکه های اجتماعی (بخش ۱)

شبکه‌های اجتماعی، آنچنان سریع وارد زندگی بعضی از ما شده‌اند که آنچنان که باید و شاید، فرصت نکرده‌ایم همگام با آنها حرکت کنیم. برای همین بد نیست که گاهی آداب حضور در شبکه های اجتماعی را به خود یادآوری نماییم.

۱- برای موسیقی، ویدئو یا فایل‌های پرحجمی که در گروه‌ها ارسال می‌کنیم توضیحی بنویسیم. این کار نشان می‌دهد وقت، سلیقه و روحیات افراد دیگر گروه آن‌قدر برای ما ارزش دارد که دست‌کم به‌اندازه‌ی نوشتن یک توضیح وقت برای دوستان خود بگذاریم.

۲- زمانی که شخصی پیام مهمی در گروه می‌گذارد (تشخیص مهم بر عهده خودمان) بلافاصله بهمنی از مطالب نامرتبط در گروه ارسال نکنیم. اجازه دهیم این پیام مهم، توسط اعضای دیگر گروه دیده شود.

۳- اگر در گروه‌های تخصصی عضو هستیم، مطالبی مرتبط با فعالیت آن گروه منتشر کنیم. شاید اعضای آن گروه تمایلی به مطالب خبری، سیاسی، ورزشی، سرگرمی و .. نداشته باشند و بخواهند تنها درباره موضوع تخصصی گروه، با هم تبادل نظر کنند.

۴- گروه عمومی جای مباحثات یا احوال‌پرسی‌های طولانی دونفره نیست. خیلی راحت می‌توانیم به شکل مستقیم با دوست خود صحبت کنیم و فضای عمومی گروه را دونفره نکنیم.

۵- همیشه پیش از اشتراک‌گذاری (share) یک مطلب، لحظاتی درنگ کنیم. از خود بپرسیم آیا این مطلب با عقل جور درمی‌آید؟ سند و منبع دارد؟ به گروهی که در آن هستم ارتباط دارد؟ اگر به اشتراک نگذارم اتفاقی می‌افتد؟


دیدگاهتان را بنویسید